Konsultacje społeczne. Sprawowanie władzy zgodnie z wolą mieszkańców?
(ZŁOCIENIEC) Celem konsultacji społecznych jest realizacja idei partycypacji społecznej, rozumianej jako tworzenie płaszczyzny i zaangażowania mieszkańców, kształtowanie postawy współodpowiedzialności mieszkańców, pozyskiwanie przychylności mieszkańców gminy dla podejmowania decyzji w sprawach ważnych dla funkcjonowania i rozwoju gminy Złocieniec. (…) Proponowana uchwała wejdzie w życie po upływie czternastu dni od dnia jej ogłoszenia w dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.
W jakich sprawach?
Konsultacje z mieszkańcami Gminy przeprowadza się w sprawach przewidzianych przepisami prawa oraz w sprawach ważnych dla Gminy.
Konsultacje z mieszkańcami Gminy mogą być przeprowadzone w szczególności w sprawach dotyczących: 1) strategii rozwoju Gminy 2) budżetu Gminy 3) ważnych inwestycji gminnych 4) konkretnych spraw z planów i programów branżowych w dziedzinach obejmujących zadania własne Gminy 5) spraw uznanych za ważne dla danego sołectwa, jeżeli zostaną zgłoszone przez uprawniony podmiot 6) lokalizacji, rodzaju i form urządzeń małej architektury 7) innych spraw uznanych za ważne dla gminy, jeżeli zostaną zgłoszone przez uprawniony podmiot.
Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji społecznych
Konsultacje mogą być prowadzone: 1) z inicjatywy burmistrza 2) na wniosek właściwej merytorycznie w sprawie przedmiotu konsultacji komisji rady 3) na wniosek grupy, co najmniej pięciu radnych rady 4) na wniosek grupy, co najmniej stu mieszkańców gminy 5) na wniosek 1/8 liczby mieszkańców sołectwa w sprawie dotyczącej wyłącznie sołectwa, które zamieszkują.
Jak, z kim i do kogo?
Wniosek o przeprowadzenie konsultacji społecznych składa się na ręce burmistrza. Wniosek powinien zawierać: 1) uzasadnienie z określeniem celu konsultacji 2) przedmiot, termin i zasięg terytorialny konsultacji 3) proponowane formy konsultacji 4) wskazanie osoby, z którą należy się kontaktować w sprawie złożonego wniosku oraz jej danych kontaktowych.
UWAGA!
Wniosek o przeprowadzenie konsultacji zgłoszony przez mieszkańców gminy, oprócz wymagań określonych wyżej, zawiera także listę osób popierających wniosek ze wskazaniem imion, nazwisk, adresów zamieszkania i numerów ewidencyjnych PESEL oraz z własnoręcznymi ich podpisami, a także określenie przedmiotu konsultacji w nagłówku każdej z ponumerowanych stron listy. (um)