Dlaczego Redakcja Gazety Gryfickiej nie obejmie patronatem tych obchodów
(GRYFICE) List otwarty do wiceburmistrza Przemysława Kowalewskiego.
Otrzymałem od wiceburmistrza pana Przemysława Kowalewskiego list z propozycją objęcia patronatem medialnym „wydarzeń odbywających się w Gminie Gryfice w ramach Jubileuszu 750-lecia nadania praw miejskich”. Jedną z tych propozycji ma być Bałtycki Festiwal Ognia.
Wiceburmistrz Kowalewski napisał: „Bałtycki Festiwal Ognia to pierwsza tego typu impreza na terenie województwa zachodniopomorskiego. Skupiać będzie kilkudziesięciu artystów z branży kuglarskiej, pochodzących z Polski jak i zagranicy. Tematem przewodnim będzie ogień, za pomocą którego przedstawiona zostanie historia Gryfic.
Gryfice na trzy lipcowe dni zamienią się w kolorowe miasto sprzed kilkuset lat, które po raz kolejny przeżyje tragedię pożaru, który przed laty strawił pół miasta, co zostanie przedstawione w formie niesamowitego spektaklu na placu przed ratuszem. Gryficzanie poznają swoją historię, przedstawioną w wyjątkowy sposób, dzięki spektakularnym umiejętnościom sztukmistrzów z całej Polski i Europy. Miasto zapełni się kuglarzami, szczudlarzami oraz innymi artystami z przeróżnych środowisk artystycznych, co zapewni szeroki wachlarz rozrywek dla uczestników w każdej kategorii wiekowej”.
Informuję pana Kowalewskiego, że głęboko nie zgadzam się z kilkoma stwierdzeniami zawartymi w tym liście, ale też z całym tym pomysłem na obchody, i w związku z tym nie wyrażam zgody na patronowanie obchodom w takiej postaci. My kuglarstwem po prostu nie zajmujemy się, jak już to jego analizowaniem.
Po pierwsze – pan został zatrudniony jako drugi wiceburmistrz na stanowisko zupełnie zbędne dla podatników w wyniku sztuczek kuglarskich, więc tyle kuglarstwa nam wystarczy.
Po drugie – tylko człowiek młody może wymyślić tekst w stylu: „Gryfice na trzy lipcowe dni zamienią się w kolorowe miasto sprzed kilkuset lat, które po raz kolejny przeżyje tragedię pożaru”. Jak chce pan zrobić rozrywkę z tragedii ludzi, którzy przeżyli kilkaset lat temu spalenie własnych domostw, to proszę bardzo, ale nam nie po drodze. Żeby było bardziej „kolorowo”, to niech pan podpali ratusz. Ręczę, że przyjdą Gryficzanie i będą klaskać, z nadzieją, że nie będą musieli więcej opłacać darmozjadów.
Po trzecie – Jako wychowanek PO, z takimi autorytetami jak była i obecna minister edukacji narodowej, które obniżyły rangę nauczania historii, może pan dzisiaj bezmyślnie stwierdzić, że Gryficzanie, poprzez przypomnienie pożaru, poznają swoją historię. W związku z tym stwierdzeniem zapytam, kto zamieszkiwał Greifenberg należący do Brandenburgii, gdy pożary trawiły miasto. Równie dobrze dla zabawy może pan zrobić imprezę pt. „Wymarsz Gryficzan z Hitlerjugend na front wschodni” i przedstawić ją za pomocą ognia jako „naszą” historię, i tak nikt nie zrozumie, ale zabawa może być przednia.
Po czwarte – Mam przekonania republikańskie, więc jestem przeciwnikiem systemu, w którym urzędnicy sami sobie nadają prawo do zapewniania ludziom rozrywki, a nie stosują prawa im nakazanego przez ustawę o samorządzie, np. w sprawach dróg, oświaty, przestrzegania prawa itp. Proszę wpłynąć na zmniejszenie podatków, i wtedy ludzie zdecydują, czy wydadzą zaoszczędzone pieniądze na rozrywkę, kupienie książki, czy wyjazd do kina. „Rozrywanie” ludzi to nie pańska rola.
Po piąte – Nie widzę w CAŁYM programie obchodów punktu, który stwarzałby okazję do namysłu, jakiejś refleksji nad historią i kulturą Miasta i Mieszkańców, szczególnie współczesną, a jedynie zabawę. Proszę mnie zrozumieć – męczy mnie jakaś taka antyintelektualność naszych elit, które bawią się w politykę i polityką, nie rozumiejąc jej znaczenia, więc proszę ode mnie nie wymagać, bym firmował tego typu harce i postawy.
Mam nadzieję, że jasno wyłożyłem powody tej odmowy.
Redaktor naczelny
Gazety Gryfickiej
Kazimierz Rynkiewicz
Niemców idioto nie palono a wybuchł pożar a to różnica -ty tłuku myślowy !
~
2012.06.05 18.28.04
Gryfice świętują jak palono Niemców...ciekawe co na to nasi sąsiedzi zza Odry. Robię donos do ambasady niemiec. bedziecie mieli najazd Ziomkostw
~Kazimierz
2012.06.05 17.23.58
W podanym poniżej linku jest artykuł, w którym napisałem m.in.
Bodajże dwa lata temu ktoś wymyślił obchody 100-lecia szpitala MSW w Kańsku, koło Złocieńca. Propozycja obchodów 100-lecia wybudowania wieży Bismarcka w Świdwinie wydaje się już tylko następstwem popularyzacji takiego (bez) myślenia. Jeszcze trochę to potrwa i doczekamy obchodów 100-lecia koszar, jakich w miasteczkach sporo, a skąd wyruszały wojska niemieckie na Polskę. Nie można wybierać sobie z historii rodzynków i piec na własnym ogniu. Jak już chcemy skrzyżować tutejszą kulturę niemiecką z polską, to trzeba być konsekwentnym. Co prawda wyszłoby nam, że dowódca 12 Brygady Zmechanizowanej w Szczecinie gen. bryg. Andrzej Tuz jest następcą prawnym i kulturowym gen. płk. Josefa Harpe, który wziął udział w inwazji na Polskę i stacjonował w ówczesnym Stettin, ale jak się popracuje nad tym, to może da się to jakoś opisać i wytłumaczyć.
szanowny malcza, nie musi pan burzyć poniemieckich domów, w których większość z nas mieszka, ale czy z faktu mieszkania w tych domach coś dla pana wynika? Jakieś zobowiązanie? Wobec kogo i czego? Czy w związku z tym, że osiedlono tu naszych rodziców, wyniknął dla nich fakt, że musieli uczyć pana języka i kultury niemieckiej?
Nie, do pustego miasta przynieśliśmy własną kulturę, i martwi mnie to, że młodzi ludzie tego nie rozumieją. Niektórzy zaczynają myśleć, że historia Gryfic jest - w prostej linii - kontynuacją historii Greifenberg. Ja z takim myśleniem się nie zgadzam i to wyraziłem.
Na początek trzeba w ogóle dostrzec ten problem.
~Stodoran
2012.06.05 14.36.16
Stara oberża pod gwiazdą modrą,
Podoła jak nałóg, stęchła jak szczyn.
Gościła wielu i wielu mogło,
Pijąc zapomnieć że muszą żyć.
Razu pewnego, z drogi dalekiej
Zaszedł tu pielgrzym co oczy miał
Czarne, głębokie, mrokiem studziennym.
Kostur mu w ręce kościstej drżał.
Daj deli dol daj doli del
Choćbyś się ukrył nie ujdziesz jej
Daj deli dol daj doli del
Masz Ci polewkę, zbożny pątniku
Rzekł dobry karczmarz i nagle zbladł,
Bo czarne oczy to oczodoły,
Z policzków toczy się trupi jad.
Wrzasnęła ciżba: śmierć w miasta murach,
Wygnać ją, wygnać niech idzie precz
I kilku mieszczan szarpie pielgrzyma
A paru knechtów chwyta za miecz.
Daj deli dol daj doli del
Choćbyś się ukrył nie ujdziesz jej
Daj deli dol, kosi jednako
Mieszczan, rycerzy, chłopstwo i kler.
Gdy zwlekł się z bruku, swą rękę chudą,
Uniósł ku urąg i tak jak stał
Nieme przekleństwo rzucił na kasztel.
Przerwać mu każdy z mieszczan się bał
Din dirin din biją dzwony na trwogę,
W domach wieczorem podniósł się płacz.
Kiedy ta pani poprzez gród kroczy,
Wij się na ziemi z bólu i charcz.
Daj deli dol daj doli del
Choćbyś się ukrył nie ujdziesz jej
Daj deli dol, kosi jednako
Mieszczan, rycerzy, chłopstwo i kler
Z prawej jej strony anioł polata
I płacze cicho a z lewej czart.
Ona ponura, w rozwianych szatach,
Gasi istnienia płynąc przez świat.
Wrzućcie na wozy swoich umarłych,
Rogi bawole palcie i sierść.
Chustami z octem usta zatkajcie,
Może oszczędzi was czarna śmierć
Daj deli dol daj doli del
Choćbyś się ukrył nie ujdziesz jej
Daj deli dol, kosi jednako
Mieszczan, rycerzy, chłopstwo i kler
Daj deli dol daj doli del
Choćbyś się ukrył nie ujdziesz jej
Daj deli dol, kosi jednako
Mieszczan, rycerzy, chłopstwo i kler
~Stodoran
2012.06.05 14.28.36
Ostro Kazik zjebutałeś łyczków. Teraz mogą zmienić uroczystości z ognia na wodę, bo się dokopią, że np. w którymś roku była powódź i Gryfice zalało. A rocznica wybicia szamba w ratuszu to dopiero zabawa -polewanie sie i rzucanie w siebie -krzywdy nie zrobisz, a ile śmiechu...no i smrodu. Przypominam też, że blisko 400 lat w Europie szalała dżuma czyli "czarna śmierć", Może z tej okazji - jakaś uroczystość w Gryficach. Zmarło wówczas 1/3 ludności Europy. (niekiedy 80% mieszkańców miasteczka). Można się bawić i jak ówcześni lekarze zakładać specjalną maskę w kształcie ptasiego dzioba, zawierającą olejki wonne chroniące przed fetorem rozkładających się zwłok.
~
2012.06.05 12.42.41
a Gryfice to miasto mlekiem, miodem i pracą płynące, nie ma bezrobocia, wiem bo mieszkam tam. ludzie ze Szczecina nawet tu pracę znajdą, a w takim wielkim mieście nie...
~
2012.06.05 12.26.17
Festiwal Bezrobocia Łobez 2012 ;)
~malcza
2012.06.05 09.12.25
a w Gryficach to niby lepiej nie w Łobzie/Łobezie(jak to sie poprwanie pisze?)?
~
2012.06.05 06.34.03
Niech Kaziu powie jaki festiwal powinien być w jego Łobzie chyba festiwal bezrobotnych, głodnych i biednych.
~malcza
2012.06.04 22.59.25
moze czas zaczac podpisac sie pod postem? Nie ma jak sie odniesc to komentarza, skoro kazdy nazywa sie "~-". ..
~
2012.06.04 21.11.02
No i dobrze że sie nie zgodzili nie lubie bo maja oczy otwarte w jedną strone Kowalewskiego na pewno namówił burmistrz bo to jego ulubiona gazeta
~
2012.06.04 19.56.25
mnie zastanawia jedno, gdzie w Gryficach jest ratusz...?
~
2012.06.04 16.48.01
czyli co, wywalić ich obu! kwiatki i dyplomiki może wręczać pan Chmiel
~-
2012.06.04 13.12.20
mam propozycje dla Gazety Gryfickiej umówcie się na wywiad z Kowalewskim i Wawrzyniakiem bez zapowiedzi niech jeden i drugi przekaże mieszkańcom co zrobił podczas swojego urzędowania i wtedy sami ocenimi czy jest potrzebny czy nie i który bardziej nam pomaga ! Czy Gazeta się boi że wyjdzie jakim to nierobem jest Waldziu Nic Nie robię Wawrzyniak ?!
~-
2012.06.04 13.09.29
więc poglądy redaktora są mieszane w gazetę, czyli nie jest to niezależna opiniotwórcza prasa! Śmieszny ten tekścik jest, gość z Reska wypowiada się jaki festiwal jest potrzebny Gryficzanom, nie no lepiej zaprosić świte SLD i zrobić im obiad plus kolacje i niech przygra im jesczze jakiś zespoł za jakies 30 tys zł i po obchodach plebs gryficki bedzie sie cieszyl ze ma festyn na poziomie wioski a nie festiwal na poziomie.... smieszny jestes redaktorzyno, wogole jakie masz studia ukonczone aby sie redaktorem nazywac?
~malcza
2012.06.04 12.58.32
Zgadzam sie prawie ze wszytskimi argumentami, ale to o przeszlośći Gryfic to jakieś brednie, szanowny pan Redaktor chyba przegina. Gryfice były w przeszłosci w roznych rekach- i dlatego niby mamy nie organizowac festiwalu ognia? Zburzmy wiec kosciol mariacki, baszty, mur obranny, biblioteke miejska-wszak to relikty przeszlosci-niepolskiej przeszlosci. A ja zburze swoj dom, w koncu Niemiec go budowal, wiec czemu niby ja miałbym go remontowac?