(ŁOBEZ) Na początku października 2013 r., w siedzibie Lokalnej Organizacji Turystycznej (piwnica PCPR) w Łobzie, przy ul. Bema 27, została otwarta wystawa prac łobeskiego malarza Andrzeja Gudańskiego.
Artysta urodzony w 1979 r. zajmuje się malarstwem, rysunkiem oraz ceramiką. Zaczął malować już wieku 8. lat. Ukończył łobeskie Liceum Ogólnokształcące. Obdarzony niezwykłym talentem jest samoukiem, a o wartości jego prac niech świadczy fakt, iż jego prace znajdują się w domach na całym świecie. Obrazy Andrzeja Gudańskiego chętnie prezentowane były m.in. w Nowym Jorku w „World Fine Art Gallery” w 2008 r, w Londynie w „New City Gallery” w 2008 r., we Francji, Belgii, Holandii, Włoszech, Meksyku. Otrzymał również prestiżowe zaproszenia do wystawienia swoich prac w Art Expo w Nowym Jorku oraz na Biennale we Florencji.
Wiele obrazów A. Gudańskiego przywodzi na myśl chęć zatrzymania tego, co w ruchu, a ruch to życie, symbolami życia i śmierci z kolei są prastare symbole ryby i ptaka, często występujące w twórczości łobeskiego artysty.
Symbole te występowały już w starożytnym Sumerze, Egipcie, Grecji, Syrii, w Palestynie, w mitologii słowiańskiej; mają również znaczenie w chrześcijaństwie. To dwa filary świata nierozerwalnie związane z axis mundi, z drzewem życia, gdzie ryba jest symbolem i przewodnikiem do zaświatów po śmierci – jak delfin w starożytnej Grecji uznawany wówczas za rybę, a ptak - symbol zmartwychwstania, odrodzenia, jak feniks powstający z popiołów, jak żar-ptak w mitologii słowiańskiej.
Pomiędzy tymi światami – świat ludzi, którzy po śmierci prowadzeni przez rybę powracają do życia ptasią drogą (Mleczną Drogą) za swoimi przewodnikami - ptakami. To koło życia i śmierci, prastare archetypiczne symbole nierozerwalnie związane z najstarszymi cywilizacjami. W chrześcijaństwie z kolei ryba jest symbolem Chrystusa, gołąb z kolei – symbolem Ducha Św.
W starych cywilizacjach bóg ryba daje ludziom wiedzę, mądrość, nauki i pismo, jest przewodnikiem ku zmartwychwstaniu, bowiem zgodnie z powiedzeniem - jak w niebie tak i na ziemi, ryba symbolicznie łączyła podziemny, wodny świat z praoceanem, a praocean to kosmos. Z praoceanu wszystko powstało i wszystko w nim zanurzone.
Pomiędzy wodnym światem a niebem, świat człowieka nierozerwalnie związany jest z życiem i śmiercią, rozwojem, mądrością, o ile chce do niej dążyć, a tym samym drogą. Drogą, która będzie zależeć od wielu czynników, ale w gruncie rzeczy wędrowiec będzie czerpał z najstarszych archetypów, bo nie sposób uciec od życia, jak i nie sposób uciec od śmierci. Droga to poszukiwanie siebie, odkrywanie na nowo, poznawanie własnych możliwości poprzez własne doświadczenia.
W obrazach A. Gudańskiego pojawią się kolejne symbole, jak nosorożec – symbol Chrystusa, który mówił – „Ja jestem drogą, prawdą i życiem”, symbol słonia symbolizującego siłę i moc, przede wszystkim duchową, ale też symbol wiedzy. To tylko nieliczne symbole pojawiające się w obrazach artysty, występuje bowiem jeszcze np. jajo – symbol narodzin i zmartwychwstania, odrodzenia się duchowego, one wszystkie jednak łączą się w jednym punkcie – poszukiwania siebie, wzrastania, odradzania się i nieustannego rozwoju na drodze, jaką jest życie dane tu i teraz w powrocie do domu. Symboliczne w obrazach A. Gudańskiego są również kolory – ciepłe, pastelowe, z tęczowych barw rozszczepionego światła, które jako jedność - daje biel.
Tylko jeden obraz, zaprezentowany na wystawie jest szary. Nosi tytuł „Inteligencja”, na którym delikatną kreską zarysowany jest kształt ludzkiej twarzy, wyłaniającej się z szarej masy. Szara masa, szare komórki – rozum, który bez czucia, serca, intuicji prowadzi jedynie do smutku i zagubienia siebie w Uniwersum.
Każdy z obrazów A. Gudańskiego stanowi osobną opowieść, każdy z nich jest jak otwarta księga i nie jest istotne, czy na poziomie rozumu rozumiemy symbolikę, bowiem połączenie przedstawianych obrazów i kolorów rodzi w oglądającym spokój i wyciszenie. Z drugiej strony archetypy są tak bogate w znaczenia, że w zależności od oglądającego obraz może wprowadzić inne skojarzenia, inne myśli i inny odbiór.
Mimo powtarzającej się w niektórych obrazach symboliki, nie można mówić o standaryzacji. Andrzej Gudański czerpie inspiracje od różnych artystów, ale i z samego życia, a przede wszystkim z własnej wyobraźni, tym samym jego obrazy charakteryzują się różnorodnością stylów, nie dając się zaszufladkować w jeden, tak jak żywy duch artysty nie lubi etykietek i szufladkowania. Tym samym połączenie wyobraźni, artefaktów i emocji daje za każdym razem zaskakujące efekty. Niektóre z obrazów są „czyste”, wystudiowane do perfekcji, niosące za sobą spokój i wewnętrzne wyciszenie, inne z kolei są żywiołowe, emocjonalne, ale nie niosące ze sobą agresji, prezentując niezmiernie głęboką wyobraźnię artysty wychodzącą poza ramy stereotypów. MM
MM nie rozkoszuj się zwycięstwem :-))) (Tym moralnym !)
~
2013.11.20 19.48.19
Kiedyś napisałaś: "Wszyscy jesteśmy dla siebie mistrzami, największymi - nasi wrogowie, od nich możemy nauczyć się najwięcej. Trudno w to uwierzyć, ale żaden przyjaciel nie powie tyle prawdy o nas co nasz przeciwnik i żaden przyjaciel nie nauczy takiej cierpliwości. Można rzec, że to swoisty przyjaciel, słowo „wróg” przestaje mieć rację bytu."
~Jarun
2013.11.20 19.06.58
Chociaż przyznaję moje reakcje nie były adekwatne do artykułu -zbyt emocjonalne. Przepraszam :-P
~Jarun
2013.11.20 18.10.34
A Grecy w ogóle nie znali mitu jednorożca. Pierwsi chrześcijanie byli w większości Żydami, mogli więc korzystać z żydowskich pism świętych bez potrzeby tłumaczenia. Z kolei coraz liczniejsi greckojęzyczni chrześcijanie korzystali z Septuaginty. Równocześnie w pierwszych wiekach po Chrystusie narastała bogata literatura chrześcijańska, głównie greckojęzyczna, stanowiąca zapis ustnych przekazów o życiu Jezusa Chrystusa, jego uczniów i dziejach Kościoła pierwotnego.
~Jarun
2013.11.20 18.03.25
Wyobrażenie jednorogich zwierząt (które mogły być zwykłymi bykami sportretowanymi z profilu) widnieją na niektórych pieczęciach stworzonych przez cywilizację doliny Indusu. Były one używane przez członków wyższych sfer ówczesnego społeczeństwa. Zwierzę o jednym lub kilku rogach, (kilku rogach -też!) nazywane w języku hebrajskim Re em (?????), wspomniane jest w Biblii kilkakrotnie, często jako istota symbolizująca siłę. W greckiej Septuagincie nazwę tę przetłumaczono na monokeros, a w łacińskiej Wulgacie - unicornus. Oba słowa oznaczają jednorożca. W polskich tłumaczeniach Pisma Świętego hebrajskie słowo zastąpiono wyrażeniem "bawół"Inne jednorogie zwierzę pojawia się w Księdze Daniela: Ja zaś patrzałem uważnie i oto od zachodu szedł kozioł po całej powierzchni ziemi, nie dotykając jej. Kozioł ten miał okazały róg między oczami[13]. Później wyjaśnione jest znaczenie jego fizjonomii: Baran, którego widziałeś z dwoma rogami, [oznacza] królów Medów i Persów. Kozioł zaś - króla Jawanu, a wielki róg między jego oczami - pierwszego króla
~Jarun
2013.11.20 17.56.36
Ale ty wiadomości czerpiesz z Internetu :-)))))
~
2013.11.20 17.49.53
Ha,ha,ha podróż przez sztukę...żenada. .... szkoda czasu i atłasu
Przestań ! Napisane jest: "wybaw mnie od lwiej paszczęki i od rogów bawolich-wysłuchaj mnie ! " Księga Psalmów 22 (21)* werset 22. Kłamiesz w żywe oczy !
~MM
2013.11.20 17.43.40
piszesz o sobie? przecież masz dwa podlinkowane teksty poniżej - jedno zdjęcie tekstu - hahahaha - idę sobie
~Jarun
2013.11.20 17.36.00
Nie potrafisz przyznać się do błędu czy głupoty. Patologiczne kłamstwo. Istota zaburzenia polega na nieumiejętności odróżniania prawdy od tworów fantazji. Człowiek wierzy, ze jego fantazje są prawda i działa tak, jakby były one faktami. Kłamstwo patologiczne przybierać może postać fantastycznych opowieści, których jedyna wada jest to, ze nie pokrywają sie z rzeczywistością. Opowieści te mogą być rozwijane i podtrzymywane przez długie lata. Zjawisko patologicznego kłamstwa polega na fałszowaniu rzeczywistości w stopniu skrajnie nieadekwatnym do rezultatu, jaki przy pomocy tego kłamstwa chce się osiągnąć. Większość z nich posiada wyjątkowe zdolności językowe. Przede wszystkim wyróżniają ich duże ogólne zdolności konwersacyjne. Większość patologicznych kłamców jest świadoma swoich zdolności np. do tworzenia długich i barwnych kompozycji językowych. Postronni obserwatorzy określają ich jako wielkich mówców, czasami jako osoby romantyczne, fantastyczne itp. Zatem z dużą dozą pewności można powiedzieć, że istnieje wyraźna zależność pomiędzy płynnością językową a skłonnościami do patologicznego kłamstwa.
~MM
2013.11.20 17.24.16
http://www.wygoda.cerkiew.pl/Pliki/BIBLIA.pdf
Prorocze błogosławieństwo Mojżesza (33,1-29)
S 199 – 17. jak pierworodnego cielca piękność jego, rogi nosorożca – rogi jego, tymi rozmiecie narody aż na krańce ziemi. Takie są rzesze Efraima i takie tysiące Manassesa.
s. 531 Palm 21 Boże mój, Boże mój, czemu mnie opuścił 22. Wybaw mię z paszczęki lwa, a od rogów jednorożców mnie poniżonego!-
s. 534 Psalm 28 Wielkość Boga objawiająca się w burzy
5 Głos Pański łamiący cedry, i połamie Pan cedry Libanu, 6 i pokruszy je jak cielę na Libanie, a umiłowany będzie jak młody jednorożec.
s. 551 Palm 77 Dzieje ojców nauka dla synów
I zbudował podobną do jednorożców świątynię woja na ziemi, która ugruntował na wieki
s. 568 Psalm 9 Pochwała sprawiedliwych rządów Boga
A mój róg będzie wywyższony jak jednorożców i starość moja obfitować będzie w miłoierdzie
V Sąd nad narodami pod obrazem ądu nad Edomem (34,I-17)
7 I zstąpią jednorożce z nimi i byk z mocarzami
http://pl.wikisource.org/wiki/Strona:PL_Wujek-Biblia_to_jest_księgi_Starego_i_Nowego_Testamentu_1923.djvu/0540 – Biblia Wujka Psalm XXVIII – możesz spojrzeć na oryginał
Biblii Wujka Ci nie podeślę, wybacz – pamiątka.
A oto Wulgata Hieronima w oryginale i w przekładzie.
2.
1 igitur perfecti sunt caeli et terra et omnis ornatus eorum
2 conplevitque Deus die septimo opus suum quod fecerat et requievit die septimo ab universo opere quod patrarat
3 et benedixit diei septimo et sanctificavit illum quia in ipso cessaverat ab omni opere suo quod creavit Deus ut faceret
4 istae generationes caeli et terrae quando creatae sunt in die quo fecit Dominus Deus caelum et terram
5 et omne virgultum agri antequam oreretur in terra omnemque herbam regionis priusquam germinaret non enim pluerat Dominus Deus super terram et homo non erat qui operaretur terram
6 sed fons ascendebat e terra inrigans universam superficiem terrae
7 formavit igitur Dominus Deus hominem de limo terrae et inspiravit in faciem eius spiraculum vitae et factus est homo in animam viventem
8 plantaverat autem Dominus Deus paradisum voluptatis a principio in quo posuit hominem quem formaverat
9 produxitque Dominus Deus de humo omne lignum pulchrum visu et ad vescendum suave lignum etiam vitae in medio paradisi lignumque scientiae boni et mali
10 et fluvius egrediebatur de loco voluptatis ad inrigandum paradisum qui inde dividitur in quattuor capita
11 nomen uni Phison ipse est qui circuit omnem terram Evilat ubi nascitur aurum
12 et aurum terrae illius optimum est ibique invenitur bdellium et lapis onychinus
13 et nomen fluvio secundo Geon ipse est qui circuit omnem terram Aethiopiae
14 nomen vero fluminis tertii Tigris ipse vadit contra Assyrios fluvius autem quartus ipse est Eufrates
15 tulit ergo Dominus Deus hominem et posuit eum in paradiso voluptatis ut operaretur et custodiret illum
16 praecepitque ei dicens ex omni ligno paradisi comede
17 de ligno autem scientiae boni et mali ne comedas in quocumque enim die comederis ex eo morte morieris
18 dixit quoque Dominus Deus non est bonum esse hominem solum faciamus ei adiutorium similem sui
19 formatis igitur Dominus Deus de humo cunctis animantibus terrae et universis volatilibus caeli adduxit ea ad Adam ut videret quid vocaret ea omne enim quod vocavit Adam animae viventis ipsum est nomen eius
20 appellavitque Adam nominibus suis cuncta animantia et universa volatilia caeli et omnes bestias terrae Adam vero non inveniebatur adiutor similis eius
21 inmisit ergo Dominus Deus soporem in Adam cumque obdormisset tulit unam de costis eius et replevit carnem pro ea
22 et aedificavit Dominus Deus costam quam tulerat de Adam in mulierem et adduxit eam ad Adam
23 dixitque Adam hoc nunc os ex ossibus meis et caro de carne mea haec vocabitur virago quoniam de viro sumpta est
24 quam ob rem relinquet homo patrem suum et matrem et adherebit uxori suae et erunt duo in carne una
25 erant autem uterque nudi Adam scilicet et uxor eius et non erubescebant
Przekład
1. Niebo i ziemia zostały zakończone, a wszystkie ich zastępy, zatem
2 siódmego dnia Bóg zakończył swoje prace, które uczynił i odpoczął dnia siódmego od wszelkiego dzieła, które uczynił
3. I Bóg pobłogosławił ów siódmy dzień i uczynił go świętym bo w nim odpoczął od wszelkiego dzieła, które Bóg stworzył i uczynił
4 Te są pokolenia niebios i ziemi, gdy były stworzone w dzień, że Pan Bóg stworzył niebo i ziemię
5 I każda roślina pola zanim było w ziemi i nie herb pola jeszcze wyrosło, na Pana Boga posyła deszcz na ziemię i nie było człowieka, który by uprawiał ziemię
6, Ale mgła wzrosła z ziemi i podlewania cały oblicze ziemi
7. Pan Bóg ulepił człowieka z prochu ziemi i tchnął w jego nozdrza tchnienie życia i człowiek stał się duszą żyjącą ;
8 A Pan Bóg zasadził ogród w Eden na wschodzie i umieścił tam człowieka, którego ulepił
9. Pan Bóg wywiódł z ziemi wszelkie drzewa miłe z wyglądu i przyjemne do jedzenia z drzewa życia także w środku ogrodu i drzewo poznania dobra i zła,
10 A rzeka wypływała z Edenu, aby nawadniać ogród, i tam dzieli i stał cztery głowy
11.Nazwa pierwszej jest Pison : to jest to, co otacza całą ziemię Havilah, gdzie się znajduje złoto
12 A złoto owej krainy jest znakomite : jest znaleźć bdellium i kamień onyks
13 i nazwa drugiej rzeki Gihon :sam jest ten, który jest po całej krainie Kusz
14 A nazwa trzeciej rzeki jest Tigris On idzie ku wschodowi asyryjskiego i czwarta rzeka Eufrat
15. Pan Bóg wziął zatem człowieka i umieścił go w ogrodzie Eden, aby go ubrać i zachować
16 Bóg nakazał człowiekowi, mówiąc : Z każdego drzewa tego ogrodu abyś swobodnie
17 ale z drzewa poznania dobra i zła nie wolno ci jeść, bo w dniu możesz jeść z niego niechybnie umrzesz
18 I rzekł Pan Bóg: Nie jest dobrze, uczynię mu pomoc spełnić, aby człowiek był sam
19 I z ziemi Pan Bóg ulepił wszelkim zwierzęciem na ziemi, a każdy ptak w powietrzu, przyniósł je do Adama, aby zobaczyć, co miał do nich powiedzieć : dla jakiejkolwiek Adam nazywa każdą żywą istotę, sama jest jego nazwa
20 I Adam dał nazwy wszystkich zwierząt, ptaki w powietrzu i wszelkim zwierzęciem na ziemi, ale dla Adama nie znalazł odpowiednią dla niego pomoc
21 Wtedy Pan Bóg rzuca głęboki sen na Adama, i zasnął, a on wyjął jedno z jego żeber, a wypełnione ciałem do niego :
22 I zbudował Pan Bóg z żebra, które wyjął z Adama, niewiastę, i przyprowadził ją do człowieka
23 I Adam powiedział: Ta dopiero jest kością z moich kości i ciałem z mego ciała : Ta będzie się zwała niewiastą, bo to jest zrobione z człowieka
24 Z tego powodu opuści człowiek ojca i matkę i złączy się z żoną swoją, i będą dwoje w jednym ciele
25 A byli oboje nadzy, mężczyzna i jego żona, a nie wstydzili
~
2013.11.20 16.42.55
He-he ale argumentów to pani Magdzie brak.
~MM
2013.11.20 16.17.06
czyli dalej wyzwiska i brak argumentów? I co z tego że pokazałes palcem, udowodnilam ci że jest inaczej. Nie podaleś żadnego źródła - wszystko to tylko Twoje widzimisię, nic niewarte. Ja pisze Wulgata a ty - sprawdzasz w Tysiąclatce, gdzie błąd został poprawiony, ja pokazuję obrazy i rzeźby a Ty piszesz że to bluźnierstwo. Wulgata przez ponad tyiąc lat aż do XX wieku byla podstawowym tekstem - to oczywiste że przez ten czas miala wplyw na wyobrażenia, symbolikę, sztukę. Ale Jarun twierdzi, że nie. Nie bede się spierać żyj sobie po swojemu i daj życ innym. nie ma w Szczecinie wystaw? No i już dobrze - weź głęboki oddech - nie ma żadnych symboli ani w sztuce ani w religiach - już lepiej? Koniec. No tak, tak, wiem - teraz 12 postów z wyzwiskami dla Ciebie - nie bedę Ci przeszkadzać przecież wiem, że nie o tekst chodzi i nie o obrazy, mialeś okazje sobie poużywać, precież wiem, że tylko o to chodziło, aby wyzywać - wystarczy już? Jesli nie - to wyzywaj sobie dalej, to świadczy tylko o Tobie. I tak wiem - jeste najmądrzejzy co tam jacyś księża czy uniwersytety...:)