(POWIAT ŁOBESKI) W zależności od gminy różnie wpisywane są oświadczenia majątkowe. Niektórzy wpisują zgodnie z wyznacznikami izb skarbowych, rzetelnie i jasno wyjaśniając źródła swoich dochodów. Niektórzy jednak robią wszystko, aby te dochody jak najbardziej utajnić, wpisując łączną kwotę dochodów. Za prawidłowości odpowiedzialni są włodarze i sekretarze, co jednak, jeśli w ich oświadczeniach następują takie „zaciemnienia”? Jak to wygląda na terenie powiatu łobeskiego?
Ryszard Sola burmistrz Łobza w ubiegłym roku zgromadził w walucie polskiej 48 tys. zł. Domu ani mieszkania nie posiada, posiada natomiast na wspólność majątkową działkę na polepszenie warunków zagospodarowania o powierzchni 747 m.kw. o wartości 8 tys. zł.
Dochód z tytułu zatrudnienia w roku ubiegłym wyniósł 171.458,73 zł. Posiada samochód osobowy marki Renault „Thalia” z 2006 roku oraz Seat Altea z 2006 roku.
Burmistrzowi Łobza Rada Miejska od lat nie przyznała podwyżki za wynagrodzenie. W roku 2011 burmistrz z tytułu zatrudnienia w Urzędzie Miejskim otrzymał wynagrodzenie w wysokości 129.360,32 zł, z działalności wykonywanej osobiście – 4 tys. zł, z innych źródeł – 420 zł.
W 2010 roku dochód ze stosunku pracy wyniósł 129.986,15 zł, z innych źródeł – 178,74 zł. Różnica w dochodach w tym roku i w roku ubiegłym wynosi 42.098,41 zł.
Ireneusz Kabat wiceburmistrz Łobza w ubiegłym roku zgromadził 150 tys. zł, papiery wartościowe Fundusze Inwestycyjne - 3 tys. zł.
Posiada mieszkanie o powierzchni 30,88 m.kw o wartości 90 tys. zł oraz mieszkanie o powierzchni 56,83 m.kw. o wartości 175 tys. zł.
W ubiegłym roku ze stosunku pracy otrzymał wynagrodzenie w wysokości 142.784,62 zł, w tym nagroda jubileuszowa w wysokości 9.820 zł. Jako członek Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej Jutrzenka w Łobzie otrzymał wynagrodzenie w wysokości 2.076,25 zł.
W Banku PKO BP S.A. posiada kredyt gotówkowy w wysokości 31 tys. zł, okres kredytowania – 59 miesięcy. I rata maj 2010 r. - ostatnia kwiecień 2015 – cel mieszkaniowy, pozostało do spłaty 16.800 zł.
W roku 2011 wiceburmistrz Ireneusz Kabat z tytułu pracy w Urzędzie Miejskim osiągnął dochód w wysokości 135.771,80 zł, z tytułu diety radnego powiatu - 2.640 zł, członek Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „Jutrzenka” w Łobzie - 994,50 zł.
Monika Jarzębska sekretarz gminy posiada na wspólność małżeńską mieszkanie o powierzchni 57,80 m.kw. o wartości 140 tys. zł, tytuł prawny spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, mieszkanie o powierzchni 29 m.kw. o wartości 130 tys. zł, tytuł prawny - spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu (wspólność majątkowa), inne nieruchomości – garaż o powierzchni 19 m.kw. o wartości 10 tys. zł (współwłasność). W 2012 roku uzyskała dochód w wysokości 117.691,91 zł, jednak nie wyszczególniła „każdego” źródła dochodu. Posiada samochód marki Citren C8 z 2005 roku.
Kredyt hipoteczny na zakup mieszkania udzielony przez Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, I Oddział w Łobzie. Kwota kredytu 61.200 zł, okres spłaty od 12.12.2011 do 15.04.2015, kwota spłaty na 31.12.2012r. - 30.775,55 zł.
W 2011 roku podała ogólny dochód - 101.965,94 zł, z czego wynagrodzenie ze stosunku pracy w Urzędzie Miejskim w Łobzie wynosiło 89.575,66 zł, działalność wykonywana osobiście – 12.390,28 zł.
Barbara Wilczek - burmistrz gminy Dobra w ubiegłym roku zgromadziła na koncie 6.305,23 zł jako majątek odrębny, 200 euro objęty wspólnością majątkową.
Posiada dom o powierzchni 130 m.kw. o wartości 400 tys. zł jako majątek wspólny. Również jako majątek wspólny posiada działki rolne o powierzchni 0,1399 ha o wartości 1 tys. zł, i 0,0305 o wartości 1 tys. zł.
W roku ubiegłym ze stosunku pracy w Urzędzie Miejskim w Dobrej osiągnęła dochód - 119.330,67 zł brutto, z tytułu pracy w Radzie Stowarzyszenia CIW w Łobzie 157,50 zł netto - majątek odrębny.
Posiada na współwłasność małżeńską samochód Volkswagen Passat z 2002 r. o wartości 25 tys. zł oraz samochód Volkswagen Golf z 2002 r. o wartości 15 tys. zł.
Posiada kredyt hipoteczny na budowę domu w wysokości 200.333,70 CHF zaciągnięty w Getin banku S.A. w Katowicach – Dom Bank Oddział Łódź; spłata w 360 miesięcznych ratach począwszy od października 2007 r. - zobowiązanie wspólne, stan zadłużenia na 31.12.2012 r. 162.789,67 CHF.
Arkadiusz Czerwiński w roku ubiegłym zgromadził gotówką 800 zł, na rachunku ROR 6.602,76 zł, RO – 260 zł. Posiada na własność mieszkanie o powierzchni 80,31 m. kw. o wartości 120 tys. zł oraz mieszkanie o powierzchni 73,20 m. kw. o wartości 290 tys. zł. Posiada na własność działki budowlane o powierzchni 235 m. kw. o wartości 20 tys. zł i o powierzchni 309 m. kw. o wartości 35 tys. zł oraz udział 36/1976x4661 m. kw o wartości 3 tys. zł. Z tytułu zatrudnienia w Urzędzie Miejskim w Resku w roku ubiegłym zarobił 133.827,99 zł, z tytułu posiedzeń rady w LGD CIW Łobez – 210 zł, z tytułu nagrody dla gminnego komisarza spisowego 4.137,10 zł (ależ tu się nagradzają!).
Danuta Mielcarek - sekretarz gminy, posiada dom o powierzchni 180 m. kw. o wartości 180 tys. zł – akt notarialny. W spółkach handlowych: Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. Dobra jest członkiem Rady Nadzorczej od 2006 r., Wodociągi i Kanalizacje sp. z o.o. - Resko jest członkiem Rady Nadzorczej od 2005 r. Z tego tytułu nie osiągnęła dochodów.
Z tytułu zatrudnienia w Urzędzie Miejskim w Resku osiągnęła dochód w wysokości 107.178,34 zł, z innej działalności 2.061 zł.
Monika Kuźmińska burmistrz Węgorzyna w Funduszu Inwestycyjnym Prosperita zgromadziła – 352,47 zł, Funduszu Kapitałowym Strategia Lwa o wartości wykupu 7.118,48 zł, środki na rachunku bankowym 13.757,60 zł, (minus zobowiązania z kart kredytowych) oraz wkład w PKZP 560 zł – własność odrębna. Środki pieniężne zgromadzone w walucie obcej – 6.800 euro.
Posiada mieszkanie o powierzchni 61,70 m.kw. z przynależną piwnicą o wartości 140 tys. zł – własność odrębna.
Posiada działkę budowlaną o powierzchni 580 m.kw. o wartości 20 tys. zł, 6/336 udziału w gruncie pod budynkami garaży o powierzchni 61,16 m.kw. i 6/336 udziału w budynkach garaży o powierzchni 18 m.kw. o wartości 5 tys. zł – własność odrębna, 360/10000 udziału w gruncie pod blokiem mieszkalnym wliczona w wartość mieszkania – wieczyste użytkowanie.
Wynagrodzenie ze stosunku pracy – 116.538,85 zł, inne źródła związane z zatrudnieniem – 1.608 zł. Posiada Umowę o Mieszkaniowy Kredyt Hipoteczny zawartą w 2009 r. z ING Bank Śląski S.A. na kredyt w wysokości 91.440 zł plus odsetki, okres kredytowania 15 lat tj. do 2025 r., hipoteka kaucyjna do kwoty 137.160 zł, na dzień 31.12.2012 r. pozostało do spłaty 67.453,87 zł – własność odrębna.
Marta Banasik sekretarz gminy w roku ubiegłym zgromadziła 29.300 zł lokata – małżeńska wspólność majątkowa, rachunek bankowy – 16.493,47 zł, małżeńska wspólność, 15 tys. zł – lokata – małżeńska wspólność majątkowa. Posiada mieszkanie o pow. 66,60 m.kw. o wartości 90 tys. zł – majątek wspólny. Inne nieruchomości 25/100 udziału w gruncie – 8 tys. zł (wspólność).
Z tytułu pracy w Urzędzie Miejskim w Węgorzynie zarobiła 98.260,68 zł, z innych źródeł – 1.295,35 zł. Posiada samochód osobowy Volkswagen Golf IVz 2002 roku.
Ukrywają to, co ma być jawne
Burmistrzowie oraz sekretarze gmin zobowiązani są do weryfikacji składanych przez pracowników oświadczeń majątkowych. Trudno jednak spodziewać się prawidłowej weryfikacji i prawidłowo złożonych oświadczeń, gdy oni sami zatajają w oświadczeniach źródła dochodów. Doskonałym przykładem jest gmina Łobez.
Miesięczny dochód burmistrza ze stosunku pracy wynosi 9.860 zł brutto, w oświadczeniu majątkowym jest jednak roczna kwota 171.458,73 zł, przewyższająca o ponad 40 tys. zł roczną pensję. Nie są wyszczególnione tytuły dochodów. W ubiegłym roku burmistrz Łobza otrzymał nagrodę jubileuszową w wysokości 150 proc. dochodów (30 lat pracy) czyli 14.790 zł – tego jednak nie dowiadujemy się z oświadczenia majątkowego. Jakby nie było roczny dochód z tytułu zatrudnienia, wraz z nagroda jubileuszową, nie daje kwoty 171.458,73 zł, brakuje jeszcze około 30 tys. zł. Co to za dochody - tego w oświadczeniu majątkowym nie ma, a niewykazanie ich może budzić wiele wątpliwości.
Podobnie jest przy dochodach sekretarz gminy Łobez, które od 2010 roku wzrosły o 34 tys. zł. Podczas jednej z sesji zostało wyjaśnione, że dodatkowa kwota to dochód uzyskany z koordynowania projektów unijnych, tego jednak w oświadczeniu nie ma. Prawidłowo i czytelnie oświadczenie wypełnił natomiast wiceburmistrz Łobza, wskazując wysokość dochodów z poszczególnych źródeł oraz wysokość nagrody jubileuszowej, która de facto jest obligatoryjna dla pracowników samorządowych. Tutaj nie ma żadnych wątpliwości i sprawa jest przejrzysta.
Wyjaśnienia izb skarbowych w tej kwestii są jednoznaczne i nie nasuwają najmniejszych wątpliwości, całkowicie sprzeczne z odpowiedzią urzędnika miejskiego w Łobzie, że dodatkowe dochody są sprawą prywatną i nie trzeba się z nich tłumaczyć. Nie są – zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym są jawne i zgodnie z Izbą Skarbową choćby w Szczecinie należy podać szczegółowo poszczególne źródła dochodów.
Izba Skarbowa w Szczecinie wyjaśnia na swoich stronach, w jaki sposób prawidłowo wypełnić oświadczenie majątkowe. Wyjaśnia również, że informacje zawarte w oświadczeniu majątkowym służą ukazaniu społeczeństwu, z jakich źródeł utrzymuje się osoba publiczna i na jakim poziomie egzystuje. Informacje są jawne z wyłączeniem informacji o adresie zamieszkania składającego oświadczenie oraz o miejscach położenia nieruchomości wskazanych w oświadczeniu.
Cytat: „W pkt VIII oświadczenia, winny być wskazane wszystkie dochody uzyskane w danym roku (ważne jest, aby zostały wyodrębnione poszczególne źródła i kwoty dochodów – nie zaś wyłącznie ich sumy). Podać należy dochody uzyskane w ciągu całego okresu, za jaki składane jest oświadczenie (nie należy podawać miesięcznej kwoty dochodu).
Osoba składająca oświadczenie, winna w tym punkcie wskazać w szczególności dochody osiągane z tytułu: pełnienia obowiązków obywatelskich i społecznych, emerytur/rent, wygranych, sprzedaży nieruchomości lub rzeczy ruchomych, spadków/darowizn, najmu/dzierżawy, oprocentowania kapitałów pieniężnych, różnic kursowych, itp.” źródło: (http://www.izba-skarbowa.szczecin.pl).
Przy okazji warto zwrócić uwagę, że jeśli ktoś nie podaje rzeczowo i zgodnie z zaleceniem izby skarbowej źródeł dochodów, to i zaufanie do takiej osoby siłą rzeczy musi maleć, bo tam gdzie budzą się wątpliwości tam rodzi się brak zaufania. MM