Radni nie udzielili absolutorium burmistrzowi Gryfic
(GRYFICE) XXXV sesja Rady Miejskiej to sesja absolutoryjna. Przyjecie sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Gryfice za rok 2012 i udzielenie absolutorium bądź nieudzielenie absolutorium dla Burmistrza Gryfic.
Każde takie głosowanie poprzedza opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie. Oto ona.
Uchwała nr XXXVII.182.Z.2013. Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie z dn. 23 kwietnia 2013 r. w sprawie wydania opinii o sprawozdaniu Burmistrza z wykonania budżetu Gminy Gryfice za 2012 r. Skład Orzekający RIO w Szczecinie w osobach: Helena Rokowska - Przewodnicząca, Ewa Wójcik - członek, Jolanta Włodarek - członek, uchwala co następuje:
Pozytywnie opiniuje sprawozdanie Burmistrza z wykonania budżetu Gminy Gryfice za 2012 r.
W uzasadnieniu m.in. napisano:
Analiza porównawcza danych zawartych w sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2012 rok z danymi wynikającymi z ewidencji uchwał i zarządzeń prowadzonej przez Izbę oraz danymi wynikającymi ze sprawozdań budżetowych (statystycznych) wykazała zgodność kwot planowanych i wykonanych we wszystkich dokumentach przedłożonych Izbie.
Dochody ogółem zrealizowano w kwocie 63.322.926,29 zł, co stanowi 93,61 % planu, z czego dochody bieżące stanowiły 97,36 %, natomiast dochody majątkowe - 2.64 % wykonanych dochodów ogółem. W porównaniu do roku poprzedniego dochody ogółem wzrosły o 1,56 %.
Plan dochodów bieżących został wykonany w 98,91 %, a plan dochodów majątkowych w 31,48 %.
Dochody podatkowe Gminy w 2011. roku wynosiły 23.630.061,97 zł, natomiast w 2012 roku 24.807.363,45 zł, co stanowi wzrost o 4,98 %. Skutki obniżenia przez Radę górnych stawek podatku obliczono na 1.998.457,61 złotych w 2011 r. i 2.859.405,29 zl w 2012 roku. Natomiast skutki decyzji wydanych przez organ podatkowy (burmistrza) w 2011 r. wyniosły 26.752,30 zł, a w 2012 r. 14.557,10 złotych.
Należności wymagalne gminy w 2011 r. wynosiły 4.964.411,67 zł, natomiast w 2012 r. 6.311.260,78 złotych.
Wydatki budżetowe zrealizowano w wysokości 64.176.963,00 zł na plan 68.940.528,68 zł tj. w 93,09 %. Wśród poniesionych wydatków ogółem, wydatki majątkowe zostały wykonane w kwocie 6.426.646,66 złotych, co stanowi 10,01 % wydatków ogółem.
Dane dotyczące budżetu są wewnętrznie zbilansowane W rozliczeniu rocznym dochodów i wydatków budżetowych wypracowano deficyt w kwocie 854.034,71 złotych.
W ciągu roku budżetowego Gmina dysponowała przychodami w kwocie 9.407.020,41zł pochodzącymi z kredytów bankowych i wolnych środków pieniężnych.
Relacje z art. 242 ust. 2 ustawy o finansach publicznych przedstawiają się następująco:
a) dochody bieżące - 61.649. 022,35 zł,
b) nadwyżka budżetowa z lat ubiegłych - 0,00 zł,
c) wolne środki - 507.120,41 zł,
d) wydatki bieżące - 57.748. 316,34 zł,
Wynik (a+b+c-d) relacja spełniona - 4.407.826,42 zł.
Zgodnie z art. 242 ust. 2 ww. ustawy na koniec roku budżetowego wykonane wydatki bieżące nie mogą być wyższe, niż wykonane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki, z wyjątkiem wydatków bieżących z udziałem środków, o których mowa w art.5 ust. 3 w przypadku gdy środki te nie zostały przekazane w danym roku budżetowym.
Dane zawarte w opiniowanym sprawozdaniu oraz w sprawozdaniu Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych Gminy za 2012 r. nie wykazały przekroczenia planowanych kwot wydatków oraz wystąpienia zobowiązań wymagalnych stanowiących podstawę do poniesienia odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
Uzyskane w roku budżetowym dochody z opłat za korzystanie z wydanych przez Gminę zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w całości nie zostały przeznaczone, zgodnie z art. 182 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r Nr 147, poz. 1231 i Nr 167 poz. 1372) na wydatki związane z realizacją gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Pozostało do wykorzystania 37.884,53 złotych.
Według danych statystycznych dług Gminy na koniec roku budżetowego 2011 wyniósł 26.325.153,68 zł, który stanowi 42,22 % jej dochodu, w tym podlegający wyłączeniu z limitów zadłużenia 5.768.582,69 zł, co stanowi 32,97 % zadłużenia z wyłączeniem art. 170 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. od finansach publicznych, natomiast na koniec 2012 roku dług wyniósł 27.821.477,69 zł i stanowi 43,94 % dochodu, w tym podlegający wyłączeniu z limitów zadłużenia 5.3 69.97 2,69 zł, co stanowi 35,46 %. Tym samym spełniony został obowiązujący do 2013 r. limit długu publicznego jst wynikający z przepisów art. 170 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych.
Spłacone w ciągu roku budżetowego 2012 raty kwot zadłużenia wraz z należnymi odsetkami, w stosunku do dochodu, wyniosły:
a) dochód planowany na 2012 r. 67.645.612,17 zł,
b) dochód wykonany w 2012 r. 63.322.928,29 zł,
c) planowane do spłaty raty nominalnych kwot zadłużenia 6.212.203,90 zł,
d) spłacone raty nominalnych kwot zadłużenia 7.108.510,00 zł,
e) planowane do spłaty należne odsetki 1.650.000,00 zł,
f) spłacone należne odsetki 1.631.528,66 zł,
g) wskaźnik planowanych do spłaty rat z odsetkami do planowanego dochodu - 11,57 %,
h) wskaźnik zrealizowanej spłaty długu do wykonanego dochodu 13,80 %.
Zgodnie z art. 169 ustawy o finansach publicznych, łączna kwota przypadających do spłaty zobowiązań, mających wpływ na wysokość długu publicznego, wraz z należnymi odsetkami nie może przekroczyć 15% planowanych na dany rok budżetowy dochodów, bez spłaty kredytów i pożyczek wraz z należnymi w danym roku odsetkami o których mowa w art.5 ust.3 ustawy o finansach publicznych.
Informacja o stanie mienia komunalnego zawiera wszystkie elementy wymagane przepisami art. 276 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Niniejsza opinia, mimo iż ze względów formalnych zawiera wybrane informacje o gospodarce finansowej prowadzonej w ramach budżetu, nie stanowi oceny wykonania budżetu, a jedynie ocenę sprawozdania z wykonania budżetu przeprowadzoną pod kątem prawidłowości sporządzenia tego dokumentu. Ocena działań Burmistrza W zakresie stopnia realizacji budżetu pod kątem gospodarności i celowości przy wykonaniu budżetu należy do Rady Miejskiej.
Biorąc powyższe pod uwagę Skład Orzekający postanawia jak na wstępie.
Od niniejszej uchwały, na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, służy odwołanie do Kolegium Izby w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. `
Przewodnicząca Składu Orzekającego Członek Kolegium RIO w Szczecinie Helena Rokowska.
To była ocena RIO. Pomimo tej opinii radni głosami Klubu "Razem dla przyszłości" nie udzielili absolutorium burmistrzowi Gryfic. MJ