(SŁAJSINO K. NOWOGARDU) 10 lat czekaliśmy na otwarcie zakładu segregacji śmieci dla naszego regionu. Wreszcie powstał – Regionalny Zakład Gospodarowania Odpadami (RZGO) w Słajsinie pod Nowogardem oficjalnie otwarty został 21 marca 2013 r.
Otwarcie połączone zostało z rocznicą 10-lecia Celowego Związku Gmin, który ten zakład uruchomił. Co przez 10 lat robił Celowy Związek Gmin R-XXI? Zabiegał o powstanie takiego zakładu. Ile na te zabiegi poszło pieniędzy podatników – nie wiadomo, bo z okazji takich rocznic nikt nie zbilansował kosztów utrzymania i tego „zabiegania”. Przez 10 lat ponad 20 gmin co roku wpłacało po złotówce od swojego mieszkańca, by utrzymywać na etatach kilku ludzi. Normalna firma dawno by zbankrutowała, gdyby przez lata nic nie robiła, ale budżety gmin są najlepszym dojnym cyckiem, który można ssać bez końca. Jak się nie zarabia, tylko dostaje, to można wydać każde pieniądze. O tym chcę napisać, bo jadąc na otwarcie dostałem oficjalną informację, że w RZGO zatrudnione są 103 osoby, w tym 22 osoby w administracji, 52 osoby przy obsłudze instalacji RZGO w Słajsinie i 29 osób na stacjach przeładunkowych odpadów. Ilość osób w administracji po prostu poraziła mnie. Zamierzałem zapytać o to prezesa Zarządu RZGO Antoniego Bielidę. Jednak zanim do tego dojdę, trochę informacji o CZG R-XXI i zakładzie w Słajsinie.
Gminy CZG R-XXI
Obecnie do Związku należy 27 gmin województwa zachodniopomorskiego. Są to gminy: Brzeżno, Chociwel, Dobra, Drawsko Pomorskie, Dziwnów, Golczewo, Gryfice, Kamień Pomorski, Karnice, Międzyzdroje, Maszewo, Nowogard, Osina, Ostrowice, Płoty, Przybiernów, Radowo Małe, Resko, Rewal, Stepnica, Świerzno, Świnoujście, Trzebiatów, Węgorzyno, Wierzchowo, Wolin, Złocieniec.
Władzą Związku jest zgromadzenie przedstawicieli gmin, po dwóch delegatów z każdej gminy. W statucie zapisano, że jest to burmistrz plus osoba wskazana przez radę. Najczęściej tą drugą osobą jest wiceburmistrz lub urzędnik, rzadko radny lub inna osoba.
Władze Związki i zakładu
Przewodniczącym Zgromadzenia jest burmistrz Gryfic Andrzej Szczygieł, a jego zastępcą wójt Stepnicy Andrzej Wyganowski. Szefem Zarządu RZGO jest Antoni Bielida z Nowogardu, który jest zarazem delegatem Zgromadzenia, co już tworzy sprzeczność, bo jako delegat Zgromadzenia nadzoruje szefa organu wykonawczego, czyli... samego siebie. Członkami Zarządu są: Piotr Antończak – wiceburmistrz Złocieńca i i Marek Matys – dyrektor ZGK w Wolinie. Pełny przekrój urzędników.
Jak działa RZGO
Zakład wybudowała firma Budimex SA, za cenę brutto 79.842.000 zł. Celowemu Związkowi Gmin R-XXI zostało udzielone dofinansowanie w wysokości 85% kwoty wydatków kwalifikowanych w kwocie 69.401.647,31 złotych, przy całkowitym koszcie projektu wynoszącym 109.656.292 złote. Wkład własny to preferencyjna pożyczka z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 14.863.950 zł.
Powierzchnia Zakładu wynosi 18,6 ha. Dowóz odpadów do RZGO w Słajsinie odbywać się będzie z wybudowanych trzech Stacji Przeładunkowych Odpadów w Świnoujściu, Mokrawicy (gm. Kamień Pom.) i Mielenku Drawskim. Bezpośrednio do RZGO w Słajsinie trafiają odpady komunalne z gmin: Gryfice, Płoty, Golczewo, Chociwel, Resko, Radowo Małe, Dobra, Węgorzyno, Nowogard, Maszewo, Osina, Przybiernów i Stepnica. Pośrednio przez Stacje Przeładunkowe Odpadów w Świnoujściu z gmin: Świnoujście, Wolin, Międzyzdroje, w Mokrawicy z gmin: Dziwnów, Kamień Pomorski, Świerzno, Rewal, Trzebiatów, Karnice i w Mielenku Drawskim z gmin: Drawsko Pomorskie, Ostrowice, Wierzchowo, Złocieniec, Brzeżno. Z tych stacji do Słajsina odpady transportowane są specjalistycznymi samochodami, należącymi do Związku.
Obecnie dziennie przyjmowanych jest około 260 ton odpadów komunalnych, zmieszanych do przetworzenia na liniach segregacji. Zakład docelowo może przerabiać ponad 100 tys. ton rocznie.
Ile to nas, podatników, kosztuje
Tak jak powiedziałem, zaskoczeniem dla mnie była rozbuchana wręcz biurokracja RZGO – 22 osoby w administracji. Na dzień otwarcia okazało się, że w RZGO zatrudnione są już 122 osoby, a docelowo ma być ich 140. Jednak zanim zakład ruszył, R-XXI obsługiwało i pobierało pieniądze za składowiska odpadów we Włodarce (gm. Trzebiatów), Komorowie (gm. Resko) i Godowie (gm. Maszewo). W 2011 r. koszt przyjęcia tony śmieci na te wysypiska wynosił 85 zł netto. Koszt „na bramie” w Słajsinie, do segregacji, wynosi 240 zł. Tyle zapłaci każda gmina należąca do Związku. Jak nam powiedziano na konferencji prasowej – szkło, pety i makulatura mają być przyjmowane bezpłatnie. W związku z tym, wydaje się, że ceny w gminach za śmieci posegregowane powinny być dużo niższe, a nie są. Jeden z czytelników zwrócił uwagę, że gminy należące do R-XXI mają ceny wyższe, niż te nie należące.
Wydatki na wynagrodzenia w 2012 r. - 1 381 359 zł, z tego: na wynagrodzenia osobowe – 1.136. 070 zł, w tym na nagrody jubileuszowe 10 952,80 zł; wypłacono wynagrodzenie roczne w łącznej kwocie 43 840 zł. Średnie miesięczne zatrudnienie wyniosło w 2012 roku 29 osób, średnia miesięczna płaca brutto 3 264,57 zł brutto. W związku z otwarciem zakładu to się zmieniło, obecnie 122 osoby. Prognoza płac na 2013 – 3.362.500 zł. Tyle samo w 2014. Ale już w 2015 ma to być 7.509.000 zł. Skok o ponad 100 proc. Dlaczego? Nie wiadomo.
Pomysł dobry, wykonanie jak zwykle
Sam pomysł na budowę takiego zakładu dla naszego regionu uważam za dobry, jednak nie może być tak, że zakład ten wchłonie każde pieniądze, bo administrację można rozbudowywać i windować jej zarobki do woli, jeżeli nie ma kontroli społecznej. A nie ma, co widać po składzie delegatów – większość urzędników. Dla nich wyjąć z budżetu i dać, to jak splunął. Nie dają przecież swoich, lecz nasze. Tu mogą pomóc jedynie radni, którzy wybiorą swoich przedstawicieli do CZG oraz zobowiążą burmistrzów i wójtów do lepszej kontroli RZGO. Wszyscy muszą mieć również świadomość, że już od lat płacimy drugą opłatę za śmieci – w postaci składki gmin do CZG R-XXI. Od 2011 r. jest to 3 zł od każdego mieszkańca rocznie (przedtem 1 zł). Przy 265 tys. mieszkańcach 27 gmin daje to kwotę prawie 800 tys. zł. To podwójne opodatkowanie.
Antoni Bielida zapytany o ten rozrost administracji tłumaczył, że obsługuje 265 tys. mieszkańców, co jest nieprawdą, gdyż będzie zawierać umowy na odbiór tylko z 27 gminami. Ja wydaję 4 gazety w 4 powiatach, liczących łącznie ponad 200 tys. mieszkańców i mam jedną osobę w administracji!!! To pokazuje przepaść między firmą, a zakładem budżetowym. Mi chodzi tylko o to, by nie łupić ludzi, nie tworzyć sztucznych stanowisk, by zatrudnić kolesi. Opłata za śmieci może i powinna być tańsza. O to powinni zadbać radni, jako przedstawiciele wyborców.
Kazimierz Rynkiewicz<>