Zamiar – połączenie szkół w Budowie Złocieńcu w Zespół Szkół
(ZŁOCIENIEC) W Złocieńcu Budowie do tej pory funkcjonują dwie szkoły: Szkoła Podstawowa Nr 3 i Gimnazjum Nr 2. Rada Miejska Złocieńca pod koniec stycznia rozpatrzy zamiar połączenia tych szkół w jeden zespół.
Od chwili zespolenia placówek nowy podmiot oświatowy w gminie Złocieniec ma nosić nazwę Zespół Szkół, ulica Czwartaków w Złocieńcu. Procedura tworzenia Zespołu Szkół w Złocieńcu wymaga zasięgnięcia opinii rad pedagogicznych łączonych szkół, związków zawodowych oraz uzyskania opinii kuratora oświaty w sprawie połączenia w zespół Szkoły Podstawowej Nr 3 i Gimnazjum Nr 2.
Kilka liczb
Do tej chwili w Trójce uczy się 165 uczniów w ośmiu oddziałach. W Gimnazjum nr 2 - 117 uczniów w sześciu oddziałach. Razem szkoły gromadzą 282 uczniów w 14 oddziałach.
W Trójce nie utworzono stanowiska wicedyrektora (od 1 września 2011 roku), gdyż zgodnie z obowiązującymi przepisami tworzy się je od 12 oddziałów. W Gimnazjum nr 2 nigdy takiego stanowiska nie tworzono ze względu na małą liczbę oddziałów – sześć.
W Gimnazjum nr 2 zatrudniony jest jeden pracownik administracyjny. Pracuje na 1/2 etatu na stanowisku sekretarskim. W Trojce jest zatrudniony jeden pracownik na pełnym etacie na stanowisku sekretarskim.
Demografia
W stosunku do 1.09.2011 r., gdy planowano utworzenie zespołu szkół z wymienianych tu jednostek, w sposób istotny zmieniła się w obu szkołach sytuacja w zakresie liczby uczniów. Nastąpił odczuwalny spadek liczby uczniów, co wymusiło zmniejszenie liczby oddziałów w Trójce poprzez połączenia istniejących oddziałów oraz powstanie tylko jednego oddziału klas pierwszych. Łącznie w obu szkołach ubyło 39 uczniów w stosunku do przewidywanej liczby uczniów na dzień 1.09.2011 r.
Spadek liczby uczniów wynika z dwóch czynników: z podejmowania nauki przez uczniów klas pierwszych poza obwodem Szkoły oraz wyprowadzania się rodzin z obwodu obu szkół (także w ciągu roku). Zjawisko nasiliło się w roku szkolnym 2011/2012.
W szkołach
Z analizy zatwierdzonych arkuszy organizacyjnych tych szkół wynika, że na rok szkolny 2012/2013, w Trójce 37 % uczniów klas pierwszych z obwodu tej Szkoły zapisało się do innych szkół. 29 % uczniów wszystkich roczników z obwodu tej Szkoły uczy się w innych szkołach.
W Gimnazjum nr 2 dziewięć procent uczniów klasy pierwszej tej szkoły zapisało się do innych szkół. 20 % wszystkich roczników z obwodu tej szkoły uczy się w innych szkołach.
Nauczyciele
W wyniku opisanych wyżej tendencji spadkowych w zakresie liczby uczniów i oddziałów, nauczyciele zatrudnieni w obu szkołach będą realizować coraz mniej godzin zajęć, coraz większej liczbie nauczycieli nie będzie można zapewnić zatrudnienia w pełnym wymiarze godzin, coraz rzadsza bedzie możliwość uzupełnienia etatu w innych szkołach lub przenoszenia nauczycieli do innych szkół.
W tej sytuacji połączenie w jeden zespół nie poprawi sytuacji w zakresie zatrudnienia nauczycieli, jedynie niewielkiej ich liczbie „zamieni” uzupełnienie etatu na zatrudnienie w pełnym wymiarze.
W przypadku połączenia szkół w zespół uczniowie i nauczyciele nie odczują skutków tej zmiany, natomiast cała kadra szkół i obiekt szkoły będzie zarządzany przez jednego dyrektora, pomoce dydaktyczne obu szkół będą wykorzystane na potrzeby wszystkich uczniów. Statut zespołu szkół może przewidywać autonomię organów statutowych w obu szkołach lub wspólną rade pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski.
Oszczędności
Szacunkowe oszczędności w wyniku utworzenia „zespołu” szkół wystąpią: (1) z tytułu likwidacji 1/2 etatu na stanowisku sekretarskim – 12.789 złotych rocznie z pochodnymi (2) zmniejszenia kwot delegacji służbowych jednego z dyrektorów – 1.000 złotych. (3) ewentualnego zmniejszenia liczby godzin świetlicy o 13, przy czym można to uzyskać bez tworzenia zespołu szkół – oszczędność w 2013 roku za okres wrzesień/grudzień 4.782 złote z pochodnymi.
W obecnej sytuacji organizacyjnej obu szkół szacowane oszczędności wynikające z likwidacji stanowiska jednego dyrektora będą w dużej części „zniesione” koniecznością utworzenia stanowiska wicedyrektora w zespole szkół (zespół szkół będzie liczył czternaście oddziałów, a więc zgodnie z przepisami musi być stanowisko wicedyrektora).
Szacowane oszczędności z tytułu likwidacji stanowiska dyrektora, to: (1) z tytułu dodatku funkcyjnego – 9.360 złotych. (2) z tytułu obniżki „pensum” (w Gimnazjum 2 obniżka wynosi 8 godzin) – 19.474 złote rocznie. Razem to kwota 28.834 złote.
Szacowane koszty utworzenia stanowiska wicedyrektora: (1) z tytułu dodatku funkcyjnego (zależnie od kwoty przyznanego dodatku funkcyjnego): 6.217 – 10.879 złotych rocznie (2) z tytułu obniżki „pensum” (obniżka dla wicedyrektora przy czternastu oddziałach wynosi 9 godzin) – 21.879 złotych rocznie. Razem to kwota od 28.096 złotych do 32.758 złotych.
Jak widać z powyższego szacowane oszczędności możliwe do uzyskania wskutek połączenia obu szkół mogą zamknąć się kwotą: (1) bez zmniejszania liczby godzin w świetlicy: 9.865 – 14.527 złotych. (2) po zmniejszeniu liczby godzin w świetlicy: 14.647 złotych – 19.309 złotych.
Opracowanie podpisał burmistrz Waldemar Włodarczyk. (n)
Po co w szkołach na tak mało dzieci na całych etatach panie sekretarki, księgowe,
~Rafał
2013.02.19 20.58.47
Nie bardzo trafiają do mnie te zmiany. Podobnie było z pseudo reformą szkół ponadgimanazjalnych w Drawsku. Niby łączenia i likwidacje, a tyle budynków ile było trzeba utrzymywać - tyle utrzymuje się dalej. Po co istnieje cała szkoła na Złocienieckiej z kilkudziesięcioma uczniami - nie wiadomo.
Tak samo w Złocieńcu. Oszczędności mogą zaistnieć przy całkowitej likwidacji którejś szkoły. Przy tej ilości dzieci, utrzymywanie wszystkich budynków szkolnych w mieście jest nieuzasadnione zarówno ze względów ekonomicznych jak i organizacyjnych.
Likwidacja szkół w sensie organizacyjnym nie ma oznaczać sprzedaży majątku gminy. Można byłoby w inne miejsce przenieść część referatów urzędu miasta. I nie myślę tu o wygodzie urzędników, ale o wygodzie nas - mieszkańców. Np. w podatkach te dziewczyny są stłoczone jak kury z przemysłowej hodowli jajek. Jakiekolwiek załatwianie spraw jest kłopotem i dla urzędnika i dla petenta, bo nie ma miejsca nawet na rozłożenie kwitów do podpisu. A czasem jest nawet niegrzeczne, bo nachylając nad jednym biurkiem petent pokazuje - powiedzmy przedłużenie pleców - innej urzędniczce.
W takim budynku po którejś szkole mogłyby znaleźć bardziej eksponowane miejsce np. Agencja Modernizacji i Restrukturyzacji Rolnictwa (nie musieliby przyjmować interesantów na korytarzu) albo Powiatowy Urząd Pracy; wyeliminowano by głupawe okienko zmuszające bezrobotnych do kajania się przed przyjmującymi wnioski. Nawet bank już nie ma okienek. Te instytucje płacąc za wynajem pomieszczeń mogłyby obniżyć gminie koszty utrzymania.
A tak to czytamy, że zaoszczędzono 12 000 zł. A budżet gminy to 44 000 000 zł.
~tan
2013.02.14 18.13.17
Dwie szkoły w Złocieńcu zbędne. Co dalej? Przecież oświata to nie opieka społeczna!
~,
2013.02.13 17.49.16
Chyba pisze sie pod wpływem.... i to tak później wychodzi.
Kompletny brak profesjonalizmu.
~co to jest
2013.02.12 22.09.18
Panie Redaktorze, czas już zacząć pisać nazwę jakoś poprawnie, czyli albo samo Budowo (choc wydaje mi sie ze czegosc takiego nie ma, slyszalem Budów) albo dzielnica Zlocienca - Bodowo, a nie jakies Budowie - Zlociencu bo juz mi sie rzygac chce na te okreslenia. A ten co terenu tego nie zna, pewnie nie wie o jakie miejsce chodzi
~emeryt
2013.02.12 20.01.44
W przypadku szkół było tyle szumu, spotkań,komisji itp.,żeby zaoszczędzić 10.000-20.000 zł....? Naprawdę godna podziwu praca, nasi Radni myślą nad każdą wydaną złotówką, oczywiście mając na uwadze edukacje naszych dzieci! Teraz czas nad symulacją ekonomiczną łączenia ZOKu i OSiRu oraz pozostałych spółek. Tak, tam też mogą być oszczędności tylko 10-15 krotnie większe.
~joker
2013.02.11 19.54.48
A jak by to mogło wyglądać w przypadku połączenia wszystkich Złocienieckich "Śmiesznych" Spółek? Zamiast kilku prezesów-tylko jeden, ZOK i OSiR-zamiast dwóch dyrektorów jeden (a gdzie jeszcze stanowiska np. księgowych i innych). Jest trochę kasy?