(DRAWSKO POMORSKIE) Na najbliższej sesji Rady Miejskiej w Drawsku Pomorskim, w dniu 30 kwietnia, radni pochylą się nad podziałem pieniędzy z nadwyżki budżetowej z roku 2011 oraz przesunięć budżetowych i dokonają zmian w tegorocznym budżecie gminy.
Poniżej podajemy dochody i wydatki ujęte w tym projekcie uchwały, by pokazać chociaż w przybliżeniu, jak dzielone są pieniądze podatników i jakie problemy są rozwiązywane. Uzasadnienia (ujęte w nawiasach) pochodzą z projektu uchwały.
DOCHODY
Gmina otrzymała 172.535 zł jako refundację wydatków z roku 2011 za rozbudowę remizy OSP w Rydzewie. Decyzją Ministra Finansów zmniejszą się udziały gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych o kwotę 327.798 zł, a o 45.947 zł zmniejszy się subwencja oświatowa, w związku z błędnym wyliczeniem subwencji w gimnazjum.
WYDATKI
50.000 zł to dodatkowy zakup kruszywa do remontu dróg gruntowych. Uzasadnienie: wyjątkowo niskie temperatury i brak opadów w okresie zimowym wpłynęły bardzo niekorzystnie na stan dróg gruntowych. W celu doprowadzenia ich do przejezdności konieczne jest użycie większej ilości kruszywa, co zwiększa tegoroczne wydatki; a 80.000 zł kosztują usługi sprzętowo-transportowe (prawie wszystkie drogi gruntowe po zimie wymagają naprawy. Duży wzrost cen paliw spowodował zwiększenie cen wynajmu sprzętu i środków transportowych).
50.000 zł urząd chce wydać na zakup tablic z nazwami ulic (ujednolicenie tablic i poprawa ich estetyki).
Nowe zadanie: budowa nawierzchni ul. Bieszczadzkiej i Zakopiańskiej wraz z odwodnieniem etap II; kwota 300.000 zł (pas drogi ul. Bieszczadzkiej jest obecnie gruntowy i z tego względu Gmina ponosi bardzo duże koszty jej utrzymania, dlatego też celowym jest wykonanie nawierzchni i odwodnienia tej drogi).
Nowe zadanie: przebudowa ul. Łowickiej – 130.000 zł (na ul. Łowickiej ruch samochodowy stwarza duże niebezpieczeństwo dla pieszych i jest nieprzejezdna dla służb komunalnych i ratunkowych; trzeba jak najszybciej przebudować ulicę, zgodnie z wykonaną dokumentacją).
Na wniosek kierownika Referatu Promocji część środków (4.100 zł) przeznaczonych na „Udział gminy w targach turystycznych” przenosi się na organizację imprezy rekreacyjno-promocyjnej „Drawskie Spotkania ASG” (w ostatni weekend czerwca br. w mieście i na terenie poligonu odbędzie się duża impreza o charakterze promocyjnym, w której udział weźmie ponad 200 uczestników z całego kraju).
Gmina wyda 6.200 zł na pokrycie kosztów sądowych i zastępstwa procesowego, na mocy wyroku sądowego z 21 lutego 2012 r. w sprawie rozstrzygnięcia sporu z tytułu sprzedaży nieruchomości gruntowej.
9.000 zł przeznacza się na dodatkowe płatne patrole, które będą pełnione przez policjantów Komendy Powiatowej Policji na terenie miasta i gminy.
250.000 zł na nowe zadanie „Przebudowa wewnętrznej części starego budynku SP w Drawsku Pom. I etap” (ze względu na likwidację trzech szkół wiejskich, zwiększy się liczba dzieci uczęszczających do SP w Drawsku Pom. Dlatego należy przystąpić pilnie do przebudowy wewnętrznej części starego budynku szkoły).
Pozostała kwota 695.400 zł zwiększa plany wydatków w poszczególnych placówkach oświatowych. Wprowadzenie dodatkowych środków na potrzeby oświaty podyktowane jest niedoszacowaniem na etapie planowania tegorocznego budżetu, prognozowaną wypłatą odpraw, nagród jubileuszowych oraz tzw. „13” pracownikom odchodzącym na emeryturę, w związku z likwidacją trzech szkół podstawowych od 1 września br. Zwiększenie wydatków na zakup energii wiąże się z podwyżką cen nośników energii, wyższych niż zapowiadano, a w Szkole Podstawowej w Mielenku w związku ze zwiększonym zużyciem oleju opałowego w oddanej do użytku sali gimnastycznej.
15.000 zł to dotacja przeznaczona na przeprowadzenie badań archeologicznych w m. Żółte nad Jeziorem Zarańskim, których przedmiotem będzie stanowisko wczesnego średniowiecza usytuowanego na wyspie. Wniosek złożył Instytut Archeologii Uniwersytetu M. Kopernika w Toruniu (wynajęcie bazy noclegowej dla 20-25 uczestników badania, w tym studentów archeologii).
W związku z niewykorzystaniem w roku 2011, środków z wydanych zezwoleń alkoholowych, wprowadza się do tegorocznego budżetu 70.767 zł i przeznacza na zwiększenie tegorocznych wydatków.
124.455,14 zł stanowi wpłatę gminy do Związku Miast i Gmin Pojezierza Drawskiego z siedzibą w Złocieńcu, który realizuje projekt czterech gmin „Ochrona wód zlewni rzek Drawy i Regi”. Gminy wnoszą wpłaty na utrzymanie administracji (Jednostki Realizacji Projektu) proporcjonalnie do wartości własnej inwestycji. W przypadku naszej gminy udział ten wynosi 24,14 %. Podstawę wpłat gmin stanowi Uchwała Nr 1/2/2012 Zgromadzenia ZMiGPD z dnia 28 lutego 2012 r. w sprawie ustalenia wysokości i rodzajów świadczeń na rzecz Związku. Wpłaty będą wnoszone corocznie, aż do zakończenia całego przedsięwzięcia. Część poniesionych wydatków wpłynie do gmin w postaci refundacji.
Wprowadza się do realizacji zadanie „Budowa kanalizacji deszczowej na osiedlu domów jednorodzinnych przy ul. Kosynierów” i przeznacza 40.000 zł (na tym terenie istnieje kanalizacja ogólnospławna - ścieki i wody opadowe razem, która w przypadkach nagłych i dużych opadów nie jest w stanie odebrać nadmiaru ścieków i powoduje zalania ulicy Kosynierów i przyległych posesji. W związku z tym należy wybudować nową sieć kanalizacji deszczowej i oddzielić wody opadowe od istniejącej kanalizacji ogólnospławnej, pozostawiając ją, jako kanalizację odprowadzającą ścieki komunalne.
Na budowę kanalizacji deszczowej do ul. Łowickiej przeznacza się 100.000 zł (w związku z wykonaniem nawierzchni ul. Łowickiej należy wybudować sieć kanalizacji deszczowej wraz z separatorem).
Na budowę sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej w ul. Mazurska - Lubuska i Wielkopolska planuje się 200.000 zł. Inwestycja realizowana będzie w latach 2012-2013 (ulice te, jako nieliczne w mieście, nie posiadają sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Po wybudowaniu kanalizacji do Jankowa zaistniała możliwość włączenia wnioskowanej kanalizacji do miejskiej oczyszczalni ścieków).
Wprowadza się zadanie „Przebudowa sieci wodociągowej w rejonie ulic: Kaszubska - Pomorska - Łowicka I etap”; środki - 70.000 zł (w związku z przebudową ul. Łowickiej należy w pierwszej kolejności przebudować sieć wodociągową w tym rejonie, zgodnie z wykonaną wcześniej dokumentacją budowlaną).
Na wniosek ZUK wprowadza się 11.000 zł na zagospodarowanie terenu zieleni wokół budynku administracyjnego UM przy ul. Kolejowej 1.
Na wniosek kierownika Referatu Promocji 20.000 zł ma trafić na konserwację i naprawę placów zabaw dla dzieci na terenie miasta i gminy (po przeglądzie tych urządzeń, po okresie zimowym, stwierdzono konieczność ich remontów, głównie w celu zapewnienia bezpieczeństwa (w 2011 r. wydano 22 tys. zł).
15.000 zł wyasygnowano na remont dachu na budynku socjalnym amfiteatru w Parku Chopina (dach nad częścią socjalną amfiteatru pokryty jest papą; od ostatniej przebudowy pokrycie nie było remontowane. Stan techniczny pokrycia jest zły, co jest przyczyną przeciekania i tym samym niszczenia wewnętrznej części budynku. Dlatego w trybie pilnym należy przeprowadzić remont tego dachu).
W ramach programu PROW gmina otrzymała dofinansowanie na realizację projektu Muzyka, taniec i śpiew naszą tradycją - wzrost atrakcyjności zespołu ludowego „Radość” Linowno - przez zakup sprzętu muzycznego i strojów. Całe przedsięwzięcie to koszt 14.665,61 zł, w tym dofinansowanie z PROW - 8.346,28 zł, udział gminy - 6.319,33 zł.
„Mini Mundial” ma kosztować 20.000 zł. Środki zostaną wykorzystane na organizację imprezy piłkarskiej (zakup strojów, organizację turnieju, opiekę nad uczestnikami, promocję, wydanie albumu), która odbędzie się na przełomie maja i czerwca br.
Na zakup energii celem oświetlenia gminnych obiektów sportowych przeznacza się dodatkowo 15.891 zł (z analizy wykonania tegorocznego budżetu za I kwartał wynika, że przy planie 13.000 zł na zakup energii wykorzystano już blisko 10.000 zł. W związku z tym koniecznym jest zapewnienie środków finansowych na pozostałą część roku).
Teraz radni zdecydują, czy wszystkie te propozycje i w tych kwotach zostaną zatwierdzone. KAR
Społeczeństwo ubożeje z dnia na dzień a ci sobie z tego nic nie robią i doją nas wszystkich bez skrupułów. Tupet.
~
2012.06.19 08.00.42
I tak pewno zostanie. Ale trzeba rzeczy nazywać po imieniu. Mało świadome, czasem wręcz prostackie i bierne podejście do sprawy wyborów takie rodzi skutki. "Polak mądry po szkodzie" - zawsze aktualne, więc jest mu z tym tak dobrze, że dobrze mu tak!
~
2012.06.18 18.20.10
To poniżej dotyczyło oczywiście Złocieńca. Ale to tak dla porównania.
~
2012.06.18 18.17.01
Umiejętnie. Zgadzam się. Ale opozycja powstanie wtedy, gdy pojawi się na nią zapotrzebowanie społeczne. A teraz?
Kółka różańcowe nie - bo w Złocieńcu wszystko zaczyna się i kończy mszą.
Polski Związek Emerytów nie, bo dostaną parę nowych krzeseł do świetlicy i występ jakiegoś szansonisty na dzień babci czy dziadka.
Czytelnicy t.p.d. nie, bo Rada dała pieniądze na dach kościoła ( przecież to nie jest zadanie gminy!!)
Przedsiębiorcy nie, bo są zwalniani z podatku.
Urzędnicy nie bo nie, bo oni tak naprawdę przed nikim ani za nic nie odpowiadają.
Robotnicy nie, bo im się wbija do głów, że jak nie będzie burmistrza to nie będzie roboty bo dostaną ją jakieś firmy z
zewnątrz.
Zatem jest to działanie jak najbardziej umiejętne, którego efektem jest umierające miasto i najbardziej zacofana pod względem gospodarczym gmina w powiecie, z największym bezrobociem. Na tym te umiejętności polegają.
Jeśli nie będzie innego burmistrza i innej Rady (przynajmniej częściowo) to tak już zostanie.
~Drawa
2012.06.16 12.58.00
można ponarzekać, ale burmistrz umiejętnie to rozgrywa i przy braku opozycji będzie rządzić jeszcze 20 lat.
~
2012.06.16 06.31.36
w 2010 było:
Określa się maksymalne miesięczne wynagrodzenie kierowników i zastępców
kierowników następujących jednostek budżetowych gminy Drawsko Pomorskie:
1) Miejsko - Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Drawsku Pomorskim:
a) kierownik - 8000,00 zł (słownie złotych: osiem tysięcy 00/100);
b) zastępca kierownika - 6500,00 zł (słownie złotych: sześć tysięcy pięćset 00/100);
2) Zakład Usług Komunalnych w Drawsku Pomorskim:
a) dyrektor - 8500,00 zł (słownie złotych: osiem tysięcy pięćset 00/100);
b) zastępca dyrektora - 6500,00 zł (słownie złotych: sześć tysięcy pięćset 00/100)
a teraz w 2012r:
podniesiono do 10.000zł miesięcznie (w obu przypadkach). - wstydu i honoru nie mają?
DZIELĄ, ALE TYLKO MIĘDZY SIEBIE!! ich kryzys nie dotyczy.
~
2012.06.14 07.28.16
Za błędy urzędników też musimy płacić, bo źle wyliczyli subwencje, czegoś niedoszacowali, bo przegrali sprawę w sądzie itd. i itp.
~
2012.06.13 16.40.41
Być może, ale nie mamy podstaw do tak jednoznacznego osądu; w tym miejscu wart jest przypomnienia komentarz emeryta do artykułu "Pracuj na te emerytury do 67. roku życia, bo im się należy".
Ale że jesteśmy źle rządzeni - to dla mnie pewne.
~
2012.06.04 19.14.51
czyli. ......jesteśmy okradani ?
~
2012.06.04 16.09.26
Oczywiście, dlatego napisałem w cudzysłowie. To jest ciekawe i w gminie, i w powiecie, i w państwie. Mianowicie każdy pracujący uczciwie obywatel buli podatki co do grosza i od wszystkiego. Nie odpuszczą VATu, PITu, CITu, akcyzy, pensji, nagrody, kupna domu, samochodu, darowizny itd. - nic nie ujdzie bokiem. Po zapłaceniu wszystkiego co możliwe, obywatele dowiadują się, że i tak są zadłużeni - i to jak! To do cholery - gdzie te nasze pieniądze?? Ile trzeba byłoby tych podatków żeby starczyło?
Normalny obywatel musi się wywiązać w stosunku do państwa ze wszystkiego, bo Policja, CBŚ, CBA, SOK, Straż Graniczna, celnicy, drogówka,lekarze, Urząd Skarbowy - no i oczywiście Straż Miejska ;-)) - zmuszą go do tego. Natomiast w drugą stronę nie koniecznie. Jeden przykład: składkę zdrowotną musisz zapłacić, ale lekarz nie musi cię przyjąć. :-(( Nie możesz powiedzieć : w tym miesiącu nie zapłacę składki zdrowotnej, bo dzieci muszę wywianować do szkoły, zapłacę w przyszłym; a w przychodni mogą ci wyznaczyć termin do specjalisty za pół roku i nikogo to nie obchodzi, że przecież na służbę zdrowia potrąca ci się z pensji parę stów - nie ma przeproś - co miesiąc!!
~
2012.06.03 20.22.27
"zadłużył się"?. ... zadłużył nas!! ktoś za to powinien odpowiedzieć.
~
2012.06.03 15.42.07
Czyli przy mniej więcej 16 000 mieszkańców każdy - od dziecka do staruszka - każdy "zadłużył się" na mniej więcej 1000 zł.
Trochę dużo.
~
2012.06.02 17.21.36
ale to trzeba spłacić:
Stan kredytów i pożyczek zaciągniętych w instytucjach finansowych wg stanu na 30 września 2011r. wynosi łącznie 16.951.412,- zł: chyba że coś jeszcze urosło?