(DRAWSKO POMORSKIE) Rozmowa z sekretarzem Powiatu Drawskiego Jackiem Brzozowskim
- Jaką kwotę Starostwo Powiatowe w Drawsku Pomorskim dopłaca do subwencji oświatowej?
- Każdego roku jest to trochę inna kwota. Zmiany wynikają z ubywania uczniów, od liczby których zależy wielkość subwencji oświatowej przekazywanej przez Państwo. Według ostrożnych szacunków, bo o wykonaniu będziemy mogli mówić dopiero po zakończeniu roku budżetowego, w tym roku budżet powiatu dopłaci, łącznie z poczynionymi inwestycjami, kwotę prawie 8 milionów złotych (7,96 miliona).
- W jaki sposób Starostwo zamierza zminimalizować dopłaty do subwencji oświatowej?
- W celu zminimalizowania dopłat do subwencji powstaje plan szeroko zakrojonych zmian w organizacji systemu oświaty w powiecie drawskim. Nadmienić przy tym trzeba, że jesteśmy jednym z już nielicznych powiatów w kraju, który dokłada środki do subwencji. Powiaty, które tego nie robią, mogą pozwolić sobie na inwestowanie w drogi czy odpowiadanie na inne, równie palące potrzeby mieszkańców.
Przygotowanie planu jest już niemal na ukończeniu. Zajmuje się tym Zespół ds. przekształceń w oświacie, który został powołany przez Zarząd Powiatu Drawskiego 15 lutego 2011 r. Zadaniem Zespołu jest dokonanie analizy stanu obecnego oświaty prowadzonej przez Powiat Drawski oraz wypracowanie wniosków dotyczących dalszego funkcjonowania sieci szkół. W szczególności Zespół ma odpowiedzieć na pytania, jakie zmiany należy dokonać w sieci szkół oraz w ramach samych zespołów szkół w obliczu niżu demograficznego, jakie działania trzeba podjąć, by zmniejszyć kwotę, którą Powiat dopłaca do funkcjonowania jednostek oświatowych przy utrzymaniu dobrej jakości kształcenia oraz w jaki sposób efektywniej wykorzystać potencjał szkoleniowy placówek oświatowych. W skład Zespołu wchodzą radni, dyrektorzy szkół i pracownicy starostwa: przewodniczący Zespołu Andrzej Brzemiński (wicestarosta), Zofia Uryn, Grażyna Kowalska, Genowefa Polak, Jacek Kozłowski, Izabela Krężołek i Mirosław Szulist.
Projektowany plan przewiduje między innymi racjonalne wykorzystanie posiadanej infrastruktury. Niektóre szkoły mogą zostać skonsolidowane, jak na przykład w Drawsku Pomorskim, gdzie funkcjonują aż trzy zespoły szkół. Zmniejszająca się liczba uczniów przy ciągle takiej samej liczbie obiektów powoduje wzrost jednostkowych kosztów kształcenia. Konsolidacja szkół, którą Powiat zamierza przeprowadzić w bieżącym roku szkolnym sprawi, że wykorzystanie bazy oświatowej będzie bardziej efektywne. Zakładany jest docelowo, dużo wyższy niż dzisiaj, udział kosztów dydaktycznych - tj. na poziomie 75 proc. budżetów szkół. Oznacza to, że dużo większe środki będą przeznaczane na dodatkowe zajęcia dla uczniów, koła zainteresowań. Powiat zamierza również wprowadzić lokalne standardy w systemie finansowania oświaty, mające na celu właściwszą redystrybucję środków publicznych na potrzeby związane z prowadzeniem procesu kształcenia oraz zapewnienie większej samodzielności finansowej dyrektorów.
Warto zauważyć, że liczba metrów kwadratowych wykorzystywanych na cele oświatowe nie zmieniła się nawet o jeden, pomimo ubytku liczby uczniów o więcej niż połowę.
Korzyści, jakie można osiągnąć w wyniku przekształceń jest wiele. Wszyscy bylibyśmy dumni, gdyby nasze szkoły były nowoczesne i dysponowały konkurencyjną ofertą, aby jej absolwenci bez trudu odnaleźli się na współczesnym rynku pracy. Władze naszego powiatu są przekonane, że planowana reforma oświaty przyniesie korzyści dla uczniów i nauczycieli. Nadrzędnym celem jest budowa szkoły przyjaznej, dostosowanej do standardów europejskich, posiadającej doskonałe zaplecze. Tak aby uczniowie mogli rozwijać w niej swoje talenty naukowe, artystyczne, czy sportowe. Klaruje się wizja, która zakłada, że w 2014 roku, po zakończeniu obecnej kadencji samorządowej, oświata nie będzie borykała się z problemami natury podstawowej. Znikną problemy z infrastrukturą i ciągłym brakiem pieniędzy na wszystko, a placówki wyposażone będą w nowoczesne pomoce naukowe, bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych i atrakcyjne kierunki kształcenia. Nie powinno być także przeszkód w materialnym docenieniu najlepszych pedagogów i uczniów.
- Czy planowana konsolidacja szkół zmierza do połączenia administracyjnego placówek oświatowych – czyli jedna dyrekcja, czy do przeniesienia uczniów do jednego obiektu?
- Planowana konsolidacja zmierza do połączenia administracyjnego szkół – w ten sposób szkoły będą kierowane przez jedną dyrekcję, a co najważniejsze – będą prowadzić rekrutację do klas pierwszych jako jedna szkoła. Pozwoli to uniknąć sytuacji, kiedy szkoły położone na terenie tej samej miejscowości są dla siebie konkurencją. Z takim przypadkiem mamy do czynienia na przykład w Drawsku Pomorskim. W dwóch szkołach istnieją licea ogólnokształcące, które starają się o tych samych potencjalnych uczniów. Zarząd Powiatu zakłada, że gdy powstanie zamiast trzech – jedna duża szkoła, takie przypadki nie będą miały miejsca.
Na dzisiaj możemy jednak mówić wyłącznie o planach w tym zakresie, które składają się na harmonogram zmian. Formalne decyzje zapaść mają na najbliższej sesji Rady Powiatu, kiedy Rada harmonogram rozpatrzy. W ramach połączenia szkół drawskich nie jest planowane przeniesienie uczniów do innych obiektów.
- Czy planowane są nowe kierunki kształcenia?
- To zależy w największym stopniu od kreatywności dyrektora konkretnej placówki. Od wielu lat oferta edukacyjna szkół jest uatrakcyjniana. Wprowadzane są nowe kierunki kształcenia i zawody, takie jak: technik pojazdów samochodowych, technik ochrony fizycznej osób i mienia, technik opiekunka dziecięca, technik usług hotelarskich, technik budownictwa. Również w liceach ogólnokształcących pojawiają się profile dotychczas rzadko spotykane – takie jak: wojskowy, pożarniczy, dziennikarski.
Docelowym modelem, który ma istnieć po przekształceniach, jest sieć placówek na terenie całego powiatu, z których każda będzie wyspecjalizowana w konkretnych zwodach. Pozwolić to ma na rozwijanie bazy dydaktycznej i pracowni kształcenia zawodowego we właściwy, efektywny i zdecydowany sposób. Takie działanie ma być realistyczną odpowiedzią na potrzeby rynku pracy.
- Czy szkoły pozyskują środki zewnętrzne na realizację dodatkowych programów kształcenia?
- Tak. Szkoły prowadzone przez Powiat Drawski podejmują działania zmierzające do pozyskania środków finansowych z takich instytucji i organizacji jak: Stowarzyszenie LGD „Partnerstwo Drawy”, Euroregion Pomerania - Polsko-Niemiecka Wymiana Młodzieży, Fundacja Partnerstwo dla Środowiska, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Mechaników Polskich, Wojewódzki Urząd Pracy, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. W ubiegłym roku szkoły pozyskały środki na ten cel na łączną kwotę 368 tys. zł oraz 3.500 euro. Pieniądze przeznaczono zgodnie z zasadami określonymi przez dofinansowujące podmioty na: dodatkowe zajęcia, staże w Niemczech, warsztaty dziennikarskie, projekty edukacyjne, doradztwo zawodowe itp.
- Od kiedy organ założycielski zamierza wprowadzić zmiany?
- Organ prowadzący zamierza rozpocząć proces legislacyjny w październiku br. Zmiany wchodzić mają w życie w przyszłym roku i odczuwalne będą od początku kolejnego roku szkolnego.
- Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiała Magdalena Mucha