Zaproszenie otwarte do debaty na łamach Gazety Gryfickiej
(GRYFICE) Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią burmistrza Gryfic od dnia 26 sierpnia br. ma być wyłożony do publicznego wglądu projekt zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w związku z uchwałą „obwodnicowo-wiatrakową” z dnia 31 marca 2009 roku, numer XXVI/330/2009. To, czy i na ile to działanie burmistrza Gryfic jest poprawne, pozostawiam ocenie Czytelników.
Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na to, że brak jest w gminie Gryfice analiz i uchwał zezwalających na zmianę studium i jak dotąd nikomu z osób decyzyjnych to nie przeszkadza.
Na tle ww. uchwały różnych zawirowań było wiele. Dużo na ten temat publikowała Gazeta Gryficka.
Niejako nowe światło na sprawę obwodnicy rzuciło spotkanie przedstawicieli Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Koszalinie, jakie miało miejsce w budynku Urzędu Miejskiego w Gryficach w dniach 22 i 23 lipca br.
Prowadzący to spotkanie stwierdził, iż działania ZZWD w Koszalinie nie mają nic wspólnego z prowadzonymi w gminie Gryfice działaniami planistycznymi. Tymczasem nie do końca okazuje się to prawdą.
W dniu 24 sierpnia br. zadzwoniłam do ZZDW w Koszalinie i odbyłam rozmowę z panem Markiem Wołczyńskim, tj. osobą zajmującą się stroną dokumentacyjną planowanych dróg. Stwierdził on, że na polecenie Zarządu Województwa opracowują oni koncepcję obejścia drogowego Gryfic, ale tylko części obwodnicy, tj. od ulicy Kamieńskiej, jednakże obwodnica (obejście) w gruncie rzeczy zaczynać się ma przed Gryficami i nie powodować wzmożonego ruchu na ulicy Kamieńskiej.
Zgodnie z obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego Województwa Zachodniopomorskiego obwodnica zaczynać ma się przed Gryficami (od strony Płotów). W tym też duchu udzielał mi wyjaśnień pan Marek Wołczyński.
Pan Marek Wołczyński podzielił moje zdanie, iż koncepcja obwodnicy powinna być realizowana całościowo, natomiast etapami może być realizowane jej wykonywanie. Stwierdził też, iż w pierwszej kolejności będzie opracowywana dokumentacja na część środkową obwodnicy, tj. na odcinek od drogi 109 (przed Gryficami jadąc od Płotów) do drogi 110 (droga z Gryfic do Niechorza - okolice Rzęskowa), a w tym jako pierwszy ma być realizowany odcinek od ulicy Kamieńskiej do drogi 110.
Zgodnie z wyjaśnieniem urzędnika Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie preferuje wariant 1 (żółty na mapce przedstawionej mieszkańcom Gryfic w dniu 22 i 23 lipca br.), czyli niepokrywający się z przebiegiem trasy obwodnicy zaznaczoną w ww. uchwale Rady Miejskiej. To po pierwsze. A po drugie Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie pismem z dnia 12 sierpnia 2010 r. numer ZZDW-1/BL/407/SU/23/2010 skierowanym do burmistrza Gryfic, wnioskował o wstrzymanie działań planistycznych do czasu ostatecznego ustalenia przebiegu trasy obejścia, co - według wyjaśnień pana Marka Wołczyńskiego - nastąpić ma dopiero pod koniec października br. W związku tym powstaje pytanie skąd znów ten pośpiech ze strony burmistrza Gryfic? Co on oraz urbanista Piotr Kowalski mają nam - mieszkańcom gminy Gryfice - do zaoferowania już teraz? Warto też zaznaczyć, że w dniu 24 sierpnia br. burmistrz nie posiadał projektu zmiany studium, który od urbanisty ma wpłynąć do Urzędu Miejskiego w Gryficach dopiero w dniu 25 sierpnia br. z jakimiś poprawkami (informacja uzyskana od urzędniczki gryfickiego ratusza pani Anety Chruścielewskiej). Tylko z jakimi?
Planowanie dróg publicznych w sposób oczywisty powinno dokonywać się w porozumieniu z podmiotem odpowiedzialnym za ich wybudowanie; w tym przypadku w porozumieniu z ZZDW w Koszalinie. W przeciwnym bowiem przypadku projekt zmiany studium nie uzyska uzgodnienia z tym Zarządem w późniejszym etapie działań. Czemu więc ma służyć wyłożenie do publicznego wglądu projektu zmiany studium i dyskusja (najprawdopodobniej jałowa) nad przyjętymi w nim rozwiązaniami?
Z informacji udzielanych mi przez pana Marka Wołczyńskiego zrozumiałam, że to ze strony Gryfic były sugestie, aby koncepcja obwodnicy była opracowywana częściowo, co w kontekście treści ww. uchwały Rady Miejskiej w Gryficach (XXVI/330/2009) wydaje się zupełnie realne.
Przy planowaniu ładu przestrzennego każdą gminę wiąże plan zagospodarowania przestrzennego województwa. Dlaczego więc (pomijając nawet w tym miejscu brak uchwały zezwalającej na zmianę studium) forsuje się (jak dotąd) jakąś okrojoną wersję obwodnicy - zatem wbrew postanowieniom planu wojewódzkiego?
Działania planistyczne są kosztowne. To co można zrobić całościowo od razu zwykle jest mniej kosztowne, niż działanie na raty. A koszty te to uszczuplanie kasy gminnej - pieniędzy publicznych.
Wszystko wskazuje na to, że uchwała, jaką Rada Miejska w Gryficach podjęła w dniu 31 marca 2009 roku, z jej załącznikiem obrazującym przebieg trasy obwodnicy, nie ma w ogóle racji bytu, chyba że znów chodzi o wiatraki (uchwały w części dotyczącej wiatraków - jak dotychczas - nie uchylono!).
Do Pana Zygmunta Dziewgucia - naszego reprezentanta do Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego i jednocześnie obecnego kandydata do pełnienia zaszczytnej funkcji posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uprzejmie kieruję propozycję debaty publicznej na łamach Gazety Gryfickiej na temat działań związanych z kształtowaniem ładu przestrzennego w gminie Gryfice, ze szczególnym uwzględnieniem spraw: braku uchwały ustalającej zasady i tryb przeprowadzania konsultacji społecznych (art. 5a ustawy o samorządzie gminnym), braku uchwały o aktualności (nieaktualności) studium (art. 32 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym) i prowadzeniu mimo to działań planistycznych; braku w Urzędzie Miejskim w Gryficach dokumentu świadczącego o rozstrzygnięciu przez burmistrza Gryfic wniosków do studium, jakie masowo złożyli mieszkańcy gminy Gryfice; obwodnicy i wiatraków.
Żenująca sytuacja, jaką jest brak rzeczywistego zainteresowania ze strony zdecydowanej większości gryfickich radnych niezwykle istotnymi sprawami mieszkańców gminy Gryfice nie może być wyznacznikiem standardów życia społecznego w naszej gminie, której i Pan Zygmunt Dziewguć jest przecież mieszkańcem.
Kierując do Pana Zygmunta Dziewgucia niniejszą propozycję pozostaję w ufności, iż nie jest On zwolennikiem działania wbrew interesom tutejszych mieszkańców lub - co gorsze - na ich szkodę, a przez to działania wbrew prawu.
Brak ustosunkowania się do mojej propozycji na łamach jednego z dwóch kolejnych numerów Gazety Gryfickiej traktować będę jako brak zainteresowania tą propozycją, a tym samym jako brak zainteresowania sprawami mieszkańców gminy Gryfice, którymi żyją oni już blisko od dwóch lat.
Mieszkanka Gryfic
Irena Szabunia-Semczuk
ponoc karol jest z chin a acer siedzi na drzewie i liczy samochody.jutro może skończy...
~~~kosmita
2011.09.01 21.24.06
halo Acer tu ziemia
~Karol
2011.09.01 21.03.29
Acer,co z tobą?czy ja coś pisałem o moście?chłopie weż się w garść
~
2011.09.01 20.50.15
"po kościuszki jeżdżą sami nasi mieszkańcy"no faktycznie z acerem cosik nie tak.on chyba pomylił kościuszki z prusinowem.acer co z tobą?
~Acer
2011.09.01 18.42.42
Oj Karol idz kolego do szkoły i naucz się czytać, jak nie rozumiesz o co chodzi, ruch na moście jest duży, chyba że nie zauważyłeś bo może nie jesteś z Gryfic, a ty chciałbyś go zwiększyć jeszcze, w momencie powstania nowych firm na terenach w kierunku Trzebiatowa, bo samochody z tego kierunku wegług ciebie powinny przejechać na drugą stronę miasta przez Trzebiatów i Brojce, gratuluję perspektywicznej wizji rozwoju miasta, jestem pod wrażeniem, brawo, Karol jest za jednym mostem w Gryficach.
~
2011.09.01 18.23.23
uwaga bo Acer znowu coś tworzy,zaraz nas zaskoczy jakimiś teoriami
uwaga już zaraz coś powinno być
~Karol
2011.09.01 18.17.24
Ty Acer załóż sobie okulary,weż notes,długopis,kalkulator i wyjdż na miasto liczyć samochody.Acer widzi tylko kilkanaście samochodów w mieście!!ludzie trzymajcie mnie!Stary,całe szczęście,że ty nie masz na nic wpływu:)))))))))))))bo kur...w Gryficach byłby jeden chodnik i kładka przez Regę:)))))))))ludzie pęknę ze śmiechu:))))))))))))
~Acer
2011.09.01 18.14.42
Zet widać że nie patrzysz w przysłośc, jak chcesz sciągnąć do Gryfic inwestorów oferując im przejazd przez jedyny most w Gryficach w samym mieście, panowie widać że nie myślicie jak przedsiębiorcy nie jesteście za rozwojem gminy, wolicie żeby cały ruch był kierowany do miasta, ładną perspektywe fundujecie mieszkańcą, most był remontowany zgadza się ale to most dla naszego wewnętrznego ruchu sznowni komentatorzy.
~romek
2011.09.01 17.14.26
autorka tego artykulu niech sie zajmie swoim nowym domem,którego przez tyle lat nie moze skończyć,a obwodnice to niech zrobi kolo swojego domu starego,bo mozna dostac alergii od zielska na jej ogrodzie.
~
2011.09.01 12.54.55
Definicja obwodnicy na podstawie Wikipedii : Obwodnica – droga prowadząca wokół miasta, dzielnicy, centrum lub śródmieścia umożliwiająca pojazdom ominięcie pewnego obszaru miejskiego i odciążenie jego ulic z tranzytowego ruchu międzymiastowego, międzydzielnicowego lub międzyosiedlowego.
Obwodnice dzielą się na 3 rodzaje:
śródmiejskie – omijające ścisłe centrum miasta (np. II obwodnica Krakowa)
miejskie – przechodzące obrzeżami miasta i służące do sprawnego ruchu międzydzielnicowego i aglomeracyjnego (np. Śródmiejska Obwodnica Zachodnia w Bielsku-Białej)
pozamiejskie – przechodzące poza miejską aglomeracją i służące dla tranzytu dalekobieżnego (np. IV obwodnica Krakowa, Berliner Ring)
.
.
Proszę mi powiedzieć jakim rodzajem ma być nasza obwodnica?
~
2011.09.01 09.52.36
acer idac twoim tokiem myslenia to po co wogole gryficom obwodnica??? zeby przez 2 mc w roku mial kto po niej jezdzic a 10 mc bedzie minimalnie wykozystana. fakt w gryficach potrzebny jest 2 most, ale sam musisz przyznac ze jak o ta koncepcje walczy dziewguc to sam wiesz dlaczego, chyba ze tez masz w tym interes wiec dyskusja z toba w tej sprawie nie ma sensu
~zet
2011.09.01 08.50.20
@Acer
nie wiem czy wiesz, ale most w Gryficach jakiś czas temu (10-15 lat) przeszedł remont kapitalny i te Twoje wywody, że most może paść to bzdury jak i reszta wywodu
~Acer
2011.09.01 07.59.06
Dla niewtajemniczonych, projekt obwodnicy miał okresloną kwotę pieniędzy, przy projektowaniu wzięto pod uwagę jeden ale bardzo ważny element, budowa drugiego mostu, a to mogło być zapewnione tylko w tej koncepcji budowy obwodnicy od ul. Kamieńskiej do ul. Piastów, bo co by się stało gdyby padł most w mieści, miasto podzielone ani pogotowie ani straż nie dotarła by na ratunek, drugi most był wiec priorytetem, a to zapewniał tylko taki projekt. Teraz gdy pojawia się dodatkowa kasa to można mysleć o ul. Starogrockiej, więc pojmujmy szeroko sprawę a nie piszmy bzdur, bo ja gdybym miał na projekt wpływ, myslał bym tymi samymi kategoriami jak ci co o tym decydowali, dla dobra nas mieszkańców, bo jaki wielki ruch mamy w Gryficach, no moze przez dwa miesiace letnie wiekszy a tak po kościuszki jeżdzą sami nasi mieszkańcy i kilkanaście samochodów innych, nie ma o co kruszyć kopii, a most jest nam niezbedny.
~
2011.09.01 07.53.50
Poseł to brzmi dumnie. ... :)
~Anka
2011.09.01 06.34.20
BRAWO!!TYLKO PAMIĘTAJ PRZYJACIELU,ŻE TWÓJ BYT JEST W RĘKACH NASZYCH BIEDNYCH OBYWATELI:))))))MUSISZ ICH DOBRZE PRZEKONAĆ:)CZARUJ JAK TYLKO POTRAFISZ,WKOŃCU ZA TO CI BĘDĄ PŁACIĆ:)
~
2011.08.31 21.23.37
ja wam powiem jedno, na układy nie ma rady i dlatego idę w politykę :) od tej pory zamydlam i dbam o interesy swoje, swojej rodziny a jak starczy mi sił, to zadbam o interesy wyborców :)
~
2011.08.31 21.07.47
no wlasnie z ta obwodnica to Dziewguc stracil cala wiarygodnosc. dba o swoj hotel i stacje i niech niemydli oczy ze chce jak najlepiej dla miasta. obwodnice sie buduje po to zeby ominac cale miasto i puscic bokiem niepotrzebny ruch, a nie ze w polowie miasta chce sie obwodnice robic zeby tylko przejechac kolo 32
~Ziomek
2011.08.31 20.43.00
Może przy okazji dowiemy się za czyją namową lub sugestią obwodnica ma prowadzić ul. Kamieńską. Czyż nie rozsądniej było by puścić cały ruch poza granicami miasta ? I jak sądzę taki będzie między innymi temat debaty. O ile do niej dojdzie, bo ja w to nie wierzę !! Widzimy wszyscy, że nasza gospodarka upada a władza no cóż ….
~polityk:{
2011.08.31 20.23.34
"sprawy mieszkańców"luuuuudzie o czym wy tu piszecie?a kogo to obchodzi???czy nażarty zrozumie głodnego???luuudzie szkoda słów i czasu.Racja,niech te darmozjady lepiej wezmą się za drogi bo to TRAGEDIA!!choć, jak tak sie przyglądam to tym z wioch to wcale nie pszeszkadza.zapier...po tych dziurach tymi swoimi ruinkami z wiochy do marketu i nazad na wiochę aż wkońcu jeden się zapadł w dziure na Dąbskiego:)))))))))))))))))wstyd i hańba dla miasta:)
~Zenek
2011.08.31 20.06.37
Drogi robić bo wstyd a nie debatować! za co hapiecie kasę????tu nie ma co debatować tylko do roboty!