(RESKO.) Od przyszłego roku szkolnego starostwo chce zlikwidować tutejszy Zespół Szkół. Przyczyną takiego posunięcia jest fakt, iż już w tym roku do funkcjonowania szkoły starostwo musi dopłacić około pół miliona.
Inną ewentualnością jest przejęcie przez gminę Resko szkoły średniej na swoje barki. Dla porównania gmina Resko do szkół podstawowych i gimnazjum dopłaca rocznie 1.600 tys. zł.
Jak się okazało, starostwo łobeskie już od początku obecnej kadencji uważnie przyglądało się Zespołowi Szkół w Resku. Wówczas to liczba uczniów w klasie wynosiła od 18 do 23. Zdaniem starosty łobeskiego Antoniego Gutkowskiego tak nieliczne klasy nie zabezpieczają funkcjonowania szkoły z subwencji oświatowej. Minimum, to klasy w których uczy się 26. uczniów.
– Zaczęliśmy pracować nad tym, aby liczba uczniów w oddziale była większa liczba i to zaczęło się poprawiać z roku na rok. Spotykaliśmy się przed sporządzeniem arkuszy organizacyjnych i ustanawialiśmy warunki utworzenia nowych oddziałów – muszą to być oddziały w granicach 30 osób, a przy szkole zawodowej – 34. Dlaczego? W szkole zawodowej jest bardzo duży odpływ. Jeśli otworzę oddział 25-osobowy, to efekt jest taki, że w drugiej klasie jest około 20., a w trzeciej – kilkanaście uczniów. Ta sytuacja zaczęła się poprawiać, jednocześnie jednak z roku na rok oddziałów w szkole było mniej. W 2007 roku było ich 12 i blisko 300 uczniów, gdy w roku obecnym jedynie 5 oddziałów i 120 uczniów – mówi starosta.
Starosta jednak, jak przyznał, nie zna powodów, dla których absolwenci gimnazjum wybierają szkoły średnie poza Reskiem.
– Nie znam dokładnie liczby absolwentów w gimnazjum w Resku, ale jest ich około 100 rocznie. Zakładając, że przyszłoby około 80 proc., to około 80 uczniów powinno być chętnych do nauki w tym Zespole. Byłyby wówczas przynajmniej dwie klasy licealne i jedna zawodówki, bądź odwrotnie. Natomiast jest tam zjawisko spotęgowane, trudno porównać do łobeskiego, tu też jest odpływ głównie do Szczecina, do renomowanych liceów, ale od kilku do kilkunastu osób. Reszta trafiła tutaj. Nie potrafię tego wytłumaczyć, co dzieje się w Resku, że ponad 50 proc uczniów „idzie w świat”, a nie do tego Zespołu. Co jest jeszcze dziwniejsze, to ten Zespół od lat uzyskuje dobre wyniki w egzaminach zewnętrznych, to znaczy ponadprzeciętną wojewódzką i ponadprzeciętną okręgu poznańskiego. W tym roku do pierwszego oddziału zawodówki nie było naboru. Tam była taka sytuacja, że było część uczniów, ale za mało na otwarcie pierwszej klasy liceum i była pewna grupa uczniów, za mała do otwarcia klasy zawodowej. Dyrektor przekonała tych, co startowali do zawodówki, że ma pierwszy oddział liceum, a nie ma zawodówki – dodaje starosta.
Likwidacja czy przeniesienie
Teoretycznie, były robione badania wśród gimnazjalistów, mające określić, jaką szkołę wybiorą po zakończeniu edukacji. Starosta zapewnia, że zawsze podczas prezentacji szkół i pytań, kto zamierza uczyć się w Zespole w Resku, było dużo zgłoszeń chętnych gimnazjalistów. Później wybierali jednak inne placówki. Ta sytuacja doprowadziła do tego, że starostwo do funkcjonowania szkoły dopłacało z roku na rok w granicach 100-150 tys. zł, a w tym roku kwota sięgnęła 505 tys. zł. Dla porównania łobeski Zespół Szkół utrzymuje się niemal wyłącznie z subwencji oświatowej. Niemal, bowiem do niedawna subwencja na Łobez wystarczała, z niej starostwo zabierało jeszcze do Reska. Starosta jednak zapowiada ruchy, które mają obniżyć koszty funkcjonowania łobeskiej placówki tak, aby samorząd nie musiał dopłacać ani złotówki.
- Żeby mieć większe grono, którzy znają się na oświacie, orientują się w sytuacji, odbyliśmy w minioną środę posiedzenie zarządu rozszerzone o naszą komisję oświatową, gdzie przestawiłem kilka wariantów co można zrobić, żeby podpowiedzieli mnie i zarządowi, jakie kroki mamy podjąć – mówi starosta.
Pierwszy wariant, najkorzystniejszy zdaniem starosty, mówi o tym, by placówkę przekazać samorządowi reskiemu. Urząd miałby przejąć od Ministerstwa subwencję, od starostwa - nieodpłatnie na własność budynek liceum. Wcześniej jednak starostwo - jak to nazwał starostwa - podarowałoby „wiano” dla gminy i ociepliło obiekt. Gdyby gminie udało się przenieść liceum do budynku gimnazjum, wówczas zyskałaby obiekt, który mogłaby przeznaczyć na dowolny cel, np. mieszkania.
Drugi wariant jest taki, że jeśli we wrześniu nabór spadnie albo utrzyma się na dotychczasowym poziomie – starostwo szkołę zamknie. Jedyną szansą dla szkoły jest więc większa liczba chętnych do nauki w tej placówce.
Przy obu wariantach starostwo od drugiego semestru obcina podziały na te grupy, które nie są obowiązkowe. Obowiązkowe oczywiście zostają.
Na pytanie, czy starostwo podjęło jakieś działania zmierzające do poznania przyczyny, dlaczego uczniowie uciekają z Reska, starosta odparł, że wprawdzie słyszał jakieś pogłoski, jednak nie są one potwierdzone. Co z uczniami?
Na pytanie, co stanie się z uczniami, starosta odparł, że młodzież ma wolną rękę. Większość osób wybiera naukę nie w Łobzie, ale np. w Płotach, więc być może tam skierują swoje kroki. Na początku starostwo nawet zastanawiało się nad przejęciem reskich licealistów do Łobza i uruchomieniu dla nich linii autobusowej, szybko jednak z tego pomysłu zrezygnowało. Obawia się, że gdyby zrobiło dla Reska, musiałoby zrobić dowóz dla wszystkich uczniów, a wówczas podniosłyby się koszty. Za taką sytuację starosta obwinia mieszkańców gminy Resko.
- Samo społeczeństwo Reska, wysyłając dzieci w świat, dąży do likwidacji. Przecież nie możemy dopłacać tak dużych sum, bo za te 505 tys. zł moglibyśmy zrobić wiele prac drogowych. Przykładowo dwa lata temu robiliśmy drogę do Łabunia, miała ona około 4 km, dwa lata temu kosztowało nas około miliona. Teraz ceny spadły i można zrobić więcej za ten kawałek. Za 500 tys. już jakąś część drogi można zrobić, a na ich terenie tych dróg jest bardzo dużo – mówi starosta.
Dla porównania Resko do swoich szkół podstawowych i gimnazjum dopłaca rocznie 1.600 tys. zł do wydatków subwencjonowanych, dodatkowo za dowozy uczniów do szkół płaci około 500 tys. zł przy budżecie wynoszącym niecałe 27 milionów. W jaki sposób zareaguje Resko i co postanowi, okaże się w niedalekiej przyszłości. Póki co, pierwsza rozmowa radnych na ten temat ma odbyć się w środę.
– O zamiarach starostwa dowiedziałem się niecałe dwa tygodnie temu. Zanalizowałem sytuację i opcja przejęcia Zespołu Szkół przez Resko wchodzi w grę. Jednak czy tak się stanie, zależy od radnych. W środę jest komisja i wówczas radni będą nad tym dyskutować. Jednak nie może być taka sytuacja, jak w tej chwili. Musi być większa promocja szkoły, wyjście na zewnątrz, należy zaproponować szersze oferty kształcenia. Mam spore uwagi do pracy szkoły i starostwa, bowiem nic w tym względzie nie zostało zrobione. Co roku zmniejszała się liczba oddziałów i nie zostały podjęte żadne kroki. Nieraz słyszałem głosy mówiące o przejściu uczniów liceum do gimnazjum, ale myślałem, że to jest jakiś żart. Obiekt zaprojektowany jest na 12 oddziałów, już w tej chwili jest więcej. Szkoła średnia, to nie jedna klasa, że może gdzieś uda się tych uczniów wcisnąć, tym bardziej, że należy podjąć działania, aby zwiększyć ilość oddziałów – ocenia burmistrz Reska Arkadiusz Czerwiński.
Liceum w Resku ma już 60 lat. Tradycją jest więc już to, iż miasto posiada własną szkołę średnią. Czy tak jednak nadal będzie i czy jedynym argumentem w rozmowie będzie argument finansowy – okaże się już niebawem.
Gdy jednak okaże się, że starostwo zlikwiduje szkołę, wówczas będzie to jeśli nie jedyny, to zapewne jeden z nielicznych powiatów w Polsce, który będzie miał tylko jedną szkołę średnią.
Ludzie pakujcie torby i wyjeżdzajmy do anglii,niemiec,włoch.Szkoda tu marnować czasu i swego zycia.Moi znajomi już dawno wyjechali i są szczesliwi że wyjechali.
~wr
2010.02.07 18.49.14
Oko trafnie całą rzecz ujmuje. Powiat jest niewydolny i w tej swojej niewydolności będzie trwał bo jest po prostu \"karłowatą karykaturą powiatu\". Taki stan rzeczy doskonale potwierdziła sama pani Szymańska, która przy pierwszej lepszej okazji porzuciła starostwo mimo trwania kadencji.
~
2010.02.03 13.04.33
szkoła ta powinna zostać zamknięta, jet za zdecydowanie za mało uczniów, kilka lat temu jak się tam uczyłem, pierwszych klasy była łącznie 4, a teraz \"1\"
~laszlo
2010.02.02 12.09.27
proponuje zlikwidować starostwo..oni do niczego nie są potrzebni tylko za darmo biorą kase
~były absolwent
2010.01.27 16.01.05
o dobrej szkole nie świadczą jedynie wyniki nauczania,ważna jest atmosfera a tej nie stworzą zarządzenia ,czy zmieniana co lekcja gazetka.Klimat tworzą nauczyciele,uczniowie , woźny.Im więcej prawdziwych osobowości,tym więcej opowieści krąży między pokojem ,szatnią czy toaletą.A tych osobowości już nie ma w tej szkole.Tam jest marazm , kiedyś szkoła tętniła życiem od rana do wieczora.
~Mieszkaniec
2010.01.26 11.04.34
Tak.Najlepiej zakmnąc i koniec, moze niech za rok zamkną gimnazjum a z dwa lata podstawówke bo po co sie uczyc. Moze nie chodzi o poziom w szkole, tylko o to że Łobez chce abyśmy my uczniowie chodzili do nich do Liceum. Tak samo ze szkoła zawodową. Uczniowie praktyki mają w Resku a do szkoły muszą dojeżdzac Bóg wie gdzie!.
Pozamykajcie wszystko a pozniej narzekacie ze w Resku jest taka narkomania i złodziejstwo, zastanawiam sie skad to sie bierze? Jaką młodzi ludzie mają przyszłosc, dosc ze nie ma pracy to jeszcze szkoły pozamykajcie !!
PROSTEST!!!!!!!!!!!!!!to chyba ostatnia deska ratunku!!!!
~mario
2010.01.25 22.37.52
protestujemy
Jako pierwszy sie pod tym podpisuję...
~protest
2010.01.25 20.03.06
Działać to słowo dla całego reska a nie dla uczniów!!!!!!!!
~absolwentka LO RESKO
2010.01.25 19.49.50
wiec DZIAŁAĆĆĆĆ!!!!!!!!
~protest
2010.01.25 18.40.08
Jestem za tym aby zarządzić strajk. Chociaż w ostatni dzień przed feriami. Pokażmy, że jesteśmy jedną wspólnotą a nie działamy tylko w słowach a nie w czynach.Uratujmy tą szkołę!!!! nawet nauczyciele z Reska z obecnego gimnazjum chcą zamknąć szkołę!!!!!! to jest niedorzeczne!!!!
~absolwentka LO RESKO
2010.01.25 18.20.59
JA to sie zastanawiam gdzie jestescie mieszkancy reska????????????????nie jeden z was uczeszczal do szkoly. lata liceum wspominam jao najlepszy okres w moim zyciu!!! nie rozumem nauczycieli ktorzy nie zachecaja uczniow do prostestow, nie rozumem rodzicow?!!!!??? przeciez to chodzi o przyszlosc waszych dzieci!!!!! nie rozumem ze pani dyrektor nic nie dziala!!!!A GDZIE JEST PAN BURMISTRZ(chyba kopie w pilke, bo to ulubiona rozrywka????) a pan strostwa lobeski zapomnial ze to dzieki resku jestescie powiatem lobeskim!!! dzieci dojezdzaly tutaj do lo bo byl i jest dalej wysoki poziom!!!! i nawet pan starosta laskawie nie zjawil sie na posiedzeniu rady!!!! szpital nam zabrali teraz do szkoły się doczepili!!!!! zobaczycie jeszcze troche to tu nic nie bedzie- bród, smród i ubóstwo!!!!
~Oko
2010.01.24 21.11.37
Jak wszyscy wiecie powiat łobeski jest tylko skarlałą karykaturą prężnego powiatu. Nie powstał on po to by prężnie funkcjonować dla dobra swych mieszkańców, ale po to by grupie chorobliwie nadambitnych ludzi zapewnić \"stołki\". Prawdę mówiąc ten tzw. powiat zjada swój własny ogon. Zaczyna brakować kasy na powiatową biurokrację, więc trzeba likwidować szkoły.
Nie dajcie się mieszkańcy Reska, i nie pozwólcie odebrać sobie szkoły!!!
Tym bardziej, że za próbą jej likwidacji stoi były nauczyciel, który od wielu lat winien być emerytem a nie zabierać miejsce pracy być może lepszemu od siebie.
~protest
2010.01.24 20.57.09
Popieram , popieram. Wielce dostali powiat a teraz nic nie robią, zamiast pomóc to chcą zabrać to co nasze !!! przez tyle lat działa i nie dopuścimy żeby przez zachcianki łobza wszystko upadło!!!!!!
~mario
2010.01.24 20.45.31
Jak może pan starosta /wieloletni nauczyciel/ przeliczać wydatki na oświatę, na kilometry drogi? Działania pana starosty, z premedytacją, od lat prowadziły do upadku szkoły. Pan starosta sobie poradzi, a dzieci i pracownicy szkoły.Zapomniał już, jak poprzednia pani starosta przyjechała do Reska błagać o powiat łobeski.... Macie krótką pamięć A pan redaktor w artykule wstępnym pisze nieprawdę skoro mówi ,że nic się nie dzieje..
Łaskawie trudno podnieść d... i przyjechać do Reska trudno. Jestem ciekaw ile Panu zapłacono, za ten artykuł...?
~protest
2010.01.24 20.39.05
Tak niech zamkną sobie !!! bo co łobez chce mieć więcej kasy dla siebie. Tylko powiem tak lepiej było w powiecie gryfickiem , nie bylo wtedy takich problemu ze starostwem co za zimno w dupki ? to trzeba sie ogrzać ? szkoda że żyje w takim kraju żyjącym tylko z kasy a nie miłości do ludzi
~
2010.01.24 08.58.47
Może żeby wam nie zamknęli szkoły powinniście znosić więcej suchego chleba na geografie [Wasi rodzice, którzy mieli przyjemność być uczniami pewnego dzisiejszego emeryta będą wiedzieli o co chodzi]
~Uczeń
2010.01.24 01.27.19
Czy ktoś w ogóle pomyślał o nas? Wy zamkniecie nam szkołę a my będziemy walczyć z problemem wyboru innej szkoły gdyż wy nas oczywiście olejecie i będziemy musieli radzić sobie sami! A może za mało zarabiacie??? Pewnie lepiej zamknąć szkołę żeby mieć pensje wyższą....
~
2010.01.23 23.32.29
to dobrze, że radza sobie w Szczecinie :D
~Protest
2010.01.23 19.57.26
w Resku poziom jest wysoki, wiem bo się w niej uczę.Jak ktoś piszę że nie ma dobrego poziomu czy nie ma fajnych profili to się mylą!!!!! bo ile uzdolnionych uczni wyszło z tej szkoły.Nawet w Szczecinie studiują i dobrze sobie radzą. A jeśli każdy się wstawi za tą szkołą to możemy dużo zdziałać, a nie siedzieć na dupie i komentować a wstać i z całej siły bronić to co nasze i przez tyle lat działalo
~Terezjasz
2010.01.23 18.18.24
Starosta po to wybrał takiego dyrektora, który nic nie robi,żeby liceum padło. Liceum nie ma ciekawych profili, nic się w nim nie zmienia, samozadowolenie zawsze gubi ...