14 maja br. w Szkole Podstawowej nr 4 w Gryficach odbył się finał konkursu drugiej edycji „Ligii matematycznej po angielsku”.
Liga matematyczna po angielsku - to projekt edukacyjny, dzięki któremu uczniowie szkół podstawowych mogą spróbować swoich sił w rozwiązywaniu zadań matematycznych po angielsku. Zmagania ligowe trwają od stycznia do maja każdego roku. Uczniowie co tydzień przez okres pięciu miesięcy otrzymują zestaw zadań matematycznych w języku angielskim do samodzielnego rozwiązania. Uczniowie uzdolnieni manualnie chętnie wykonują projekty geometryczne. Punkty są podliczane po każdym etapie. Wyniki umieszczane są na tablicy ogłoszeń i na stronie internetowej szkoły. W celu jak najszerszego zaprezentowania projektu i zachęcenia uczniów innych szkół do uczenia się matematyki po angielsku, a także udziału w projekcie została zaprojektowana i utworzona specjalna strona internetowa www.ligasp4.ugu.pl. Są tam publikowane informacje na temat zadań wykonywanych w ramach projektu, przebiegu zmagań ligowych oraz wszystkie inne materiały związane z konkursem (zadania, rozwiązania zadań, relacje , dokumentacja, zdjęcia itp.).
W tegorocznym finale wzięło udział 45 uczniów z szkół podstawowych w Gryficach, Trzebiatowie, Rewalu i Niechorzu . Rozwiązywanie zadań konkursowych trwało 60 min. Następnie dyrektor SP4 Jerzy Kołodziejczyk zaprezentował uczestnikom konkursu i ich opiekunom najnowsze programy komputerowe do nauki matematyki. Dodatkową atrakcją pokazu było wykorzystanie interaktywnej tablicy multimedialnej.
W tym czasie komisja sprawdzała prace konkursowe. Po prezentacji odbyło się uroczyste wręczenie dyplomów i nagród.
Laureatami konkursu zostali:
Wojtek Karoń SP4 Gryfice
Kajetan Raźniecki SP4 Gryfice
Aleksandra Domańska SP Nichorze
Nikol Brążkowska SP4 Gryfice
Kaja Karczewska SP4 Gryfice
Berenika Balcer SP Rewal
Gratulujemy wszystkim.
Szczególnie godne podkreślenia jest to, że każdy uczestnik otrzymał dyplom i upominek zatem wszyscy wyszli z sali uśmiechnięci i zadowoleni. Planowane są kolejne edycje konkursu
Oto refleksje laureatów konkursu:
- Napracowałyśmy się przygotowując do finału, że ho, ho... Mamy nadzieję, że zostanie nam to wynagrodzone pozytywną opinią koleżanek i kolegów z całej szkoły i zachęci ich do uczenia się j angielskiego i innych przedmiotów w języku angielskim.
- Dla mnie ten projekt to dwa w jednym - uczysz się matematyki, a przy okazji szlifujesz angielski. Robię zadania z matematyki i w tym samym czasie uczę się nowych słów z języka angielskiego. Jaka oszczędność czasu. Chciałbym, aby było więcej takich pomysłów.
Na koniec kilka słów podsumowania od p. Katarzyny Kubiak, pomysłodawczyni i organizatora projektu.
- Projekt jest kontynuacją wieloletniego procesu popularyzacji i promowania nauki języka angielskiego w naszej szkole i nie tylko. W ubiegłym roku braliśmy udział w ogólnopolskim programie „Uczeń z klasą”, w ramach akcji „Szkoła z klasą”, zorganizowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”, pod patronatem Prezydenta RP i kilkuosobowa grupa uczniów z naszej szkoły zdobyła ten zaszczytny tytuł.
Tegoroczny projekt poświęcony został rozwijaniu umiejętności praktycznego wykorzystania znajomości języka angielskiego do pogłębiania wiedzy ogólnej, ze szczególnym uwzględnieniem wiedzy i umiejętności matematycznych ucznia.
Aby wyposażyć moich uczniów w takie umiejętności, opracowałam program wykorzystania treści z matematyki na pozalekcyjnych zajęciach językowych w klasach IV-VI szkoły podstawowej. Propozycja ta jest innowacją edukacyjną w której powiązanie nauki języka angielskiego z nauczaniem matematyki przyczynia się do ogólnego poszerzenia horyzontów ucznia, przy czym jest to oddziaływanie dwukierunkowe: z jednej strony , informacje zaczerpnięte z matematyki wzbogacają receptywny i produktywny słownik ucznia o szereg terminów i pojęć, a z drugiej strony, język angielski staje się dla ucznia skutecznym narzędziem poszerzania wiedzy w zakresie matematyki
Należy tu także podkreślić, że korelacja przedmiotowa stwarza lepsze warunki do dłuższego i intensywniejszego kontaktu z językiem obcym, bez konieczności wydłużenia tygodniowego pensum godzinowego uczniów i bez konieczności redukcji godzin przeznaczonych na inne przedmioty na korzyść języka obcego. Jak widzimy korzyści jest wiele i sadzę, że warto kontynuować ten projekt. – podsumowuje pani Katarzyna. (o)